Reisverslag Singapore

Singapore is het kleinste land van Zuidoost-Azië en behoort tot de kleinste landen ter wereld. Er wonen in totaal meer dan vier miljoen mensen in Singapore waardoor het een erg dichtbevolkt land is. De laatste decennia heeft Singapore een grote economische groei doorgemaakt en behoort nu tot de belangrijkste handelsgebieden in de wereld.

In tegenstelling tot veel andere grote steden in Azië, verloopt alles in Singapore heel gestructureerd. Het is er schoon, niet chaotisch en je wordt niet uitvoerig bestudeerd en als wandelende portemonnee gezien. We vonden Singapore een leuk land/stad en hebben er daarom 6 dagen doorgebracht. Na het lezen van verschillende reisverslagen, hopen wij met dit Singapore reisverslag ook een leuke bijdrage te kunnen leveren voor de mensen die zelf ook plannen hebben om naar Singapore te gaan.

16 november Vliegreis Langkawi – Singapore & Little India
17 november De Skyline van Singapore
18 november Het Sungei Buloh Wetland Reserve
19 november Vanuit Singapore naar Legoland Malaysia
20 november Een dagje niksen
21 november Busreis van Singapore naar Malaka

Vliegreis Langkawi – Singapore & Little India

We hebben vandaag weer een reisdag voor de boeg: we vliegen van Langkawi naar Singapore met AirAsia (lees meer over onze ervaringen met Airasia). Dit betekent dat we het nagenoeg perfecte onderkomen op Langkawi in het NR Langkawi Motel moeten verlaten. Om 6.45 bracht de dochter van de eigenaar ons naar het vliegveld. Het vliegveld van Langkawi is erg klein. Nadat we onze backpacks hadden ingecheckt, moesten we nog 45 minuten wachten totdat we door de douane konden. Net als de vorige vlucht, hebben we tijdens het online inchecken wederom geen zitplaatsen naast elkaar gekregen. Jeffrey kon ruilen met de persoon die naast Josanne zat en zo zaten we uiteindelijk toch nog naast elkaar. Het begin van de vlucht was erg mooi: vlak na het opstijgen heb je namelijk een schitterend uitzicht op Langkawi en de vele omliggende kleine eilandjes.

Na anderhalf uur vliegen werd de landing alweer ingezet. Het vliegveld van Singapore is wel even wat anders dan het vliegveld waar we vanmorgen vertrokken. Het Singapore Changi Airport ligt zo´n 17 kilometer buiten de stad en is de op vijf na grootste luchthaven van heel Azië.

Afgelopen week hebben we getwijfeld over welk onderkomen we in Singapore zouden boeken. Een overnachting voor de goedkoopste tweepersoonskamer van Singapore (in een verpauperd hotel) kost al snel 40 Euro. De kamerprijzen zijn in Singapore namelijk erg hoog. We konden kiezen: of we boekten een tweepersoons kamer in een één of ander aftands hotel, of we zouden moeten kiezen voor een slaapzaal. Met dit laatste hadden we beide nog geen ervaring. Gezien de reviews en onze eigen verwachting van de hotels in het goedkoopste segment, leek het ons beter om voor een slaapzaal te kiezen. We kwamen uit op het Bunc @ Radius Little India. Dit hostel biedt tweepersoonsbedden op een slaapzaal. De beschrijving van de slaapzalen en de reviews gaven aan dat de bedden goed van elkaar waren afgeschermd en je vrij veel privacy had. We zijn helemaal niet veeleisend als het om een slaapplek aankomt (en de eisen die we altijd al hadden, zijn inmiddels een stuk minder geworden), maar een beetje privacy stellen we toch wel erg op prijs.

SOp het vliegveld van Singapore hebben we gelijk een EZ-Link Kaart gekocht. Dit is een soort OV-kaart waarmee je op saldo kunt reizen met het openbaarvervoer in heel Singapore. Je krijgt met deze kaart automatisch 7% korting ten opzichte van de losse ritprijzen. Deze kaart is te koop voor 12 Singapore Dollars (afgekort: SGD). Er staat 7 SGD reistegoed op de kaart en de overige 5 SGD is de aanschafwaarde van de kaart. Het vliegveld van Singapore heeft een uitstekende metroverbinding met de stad. Het was alleen een kwestie van in de juiste metro stappen. Jeffrey wist de weg: zoals gebruikelijk aan de hand van het kompas en zijn zelf getekende plattegrondje (zie de foto hiernaast…), liepen we in één streep naar het hostel.

Toch enigszins gespannen stapten we de slaapzaal binnen. Er waren 12 bedden: 6 aan weerszijden van het (smalle) gangpad. De tweepersoonsbedden bevinden zich onderin. Boven elk tweepersoonsbed bevindt zich een eenpersoonsbed. De bedden zijn met zijwanden van elkaar afgeschermd. Alleen het voeteneinde is open. Onder de tweepersoonsbedden bevindt zich de opbergruimte die je met een (eigen!) cijferslotje kunt afsluiten.

Singapore - Slaapzaal Bunc Radius Little India (2)Singapore - Slaapzaal Bunc Radius Little India (1)
In de gezamenlijke ruimte van het Bunc @ Radius hostel hebben we de plattegrond van Singapore bekeken. Halverwege de middag wilden we op stap en moesten daarom even wat spulletjes pakken uit onze rugtassen. Toen we de deur van onze slaapzaal openden, zagen we dat de twee kamergenoten tegenover ons het wel heel erg gezellig hadden. Ze waren het bed flink aan het inwijden (om het maar eventjes netjes te zeggen). We schrokken van elkaar en het was een beetje een gênant momentje. Maargoed, dan moet je je ook maar gedragen op een slaapzaal :).

De rest van de dag hebben we ons vermaakt in de omgeving van het hostel. Het Bunc @ Radius Little India Hostel is, zoals de naam al doet vermoeden, gelegen in de wijk Little India. Net zoals de Chinezen in Singapore een eigen stuk grond kregen toegewezen, kregen ook de Indiërs een stuk grond. Doordat Singapore een aantrekkelijke stad werd, kwamen er namelijk veel Indiërs naar Singapore om te werken. Later zou blijken dat we dit een van de leukste wijken van Singapore zouden gaan vinden.

De wanorde en chaos in deze wijk staat in een schril contrast met de rest van de stad. Je vindt in Little India veel Indiase restaurantjes en eetstalletjes. Veel van deze eetgelegenheden zijn te vinden in de Tekka Market. Dit is een grote overdekte markt met vele groente, fruit, vlees, vis en kledingkraampjes. Bij één van de vele kleine eetstalletjes hebben we heerlijke eend met rijst gegeten. In het begin van onze reis stonden we vol verbazing bij dit soort eettentjes te kijken en durfden we hier niet goed te eten. Nu eten we hier het liefst!

Eetstalletjes in de Tekka Market Singapore Rijst met eend in de Tekka Market Singapore

De Skyline van Singapore

Onze eerste nacht op de slaapzaal is achter de rug. We moeten eerlijk zeggen: het viel hard mee! Het enige vervelende hier is dat de airco vrij hard blijft blazen het grootste deel van de nacht. Niet alle bedden waren bezet (en het bed boven ons ook niet), dus we hebben de boel wat kunnen afschermen waardoor we minder last hadden van de airco.

Vandaag gaan we de skyline van Singapore bekijken. Aan de hand van de kaart van Singapore hebben we gisteren een wandelroute uitgestippeld. We begonnen vanmorgen met een metroritje naar het metrostation Clarke Quay. Het viel ons gisteren ook al op hoe gestructureerd en rustig het instappen verloopt. Hoe anders dan in China, waar het één geduw en getrek is om als eerste in de metro te stappen.

Singapore - Standbeeld Thomas Stamford Raffles - Raffles Landing SiteVanaf het metrostation Clarke Quay liepen we in de richting van de Raffles Landing Site. Dit is min of meer het historische en koloniale deel van Singapore. Thomas Stamford Raffles stichtte 29 januari 1819 op deze plek een vrijhandelspost die later uit zou groeien tot het huidige Singapore. Ter nagedachtenis aan de heer Raffles, is er een standbeeld opgericht. Op de achtergrond heb je een mooi uitzicht op de zuidoever van de rivier met talrijke wolkenkrabbers. We vervolgden onze weg richting het Fullerton Hotel dat kan worden aangemerkt als één van de oudste en meest luxe hotels van de stad. Talloze beroemdheden en hoogwaardigheidsbekleders hebben hier overnacht.

Iets voorbij het Fullerton Hotel arriveer je bij de Marina Bay. Dit is een enorme baai aan het einde van de Singapore River. De baai wordt omringd door de hoogste en modernste bouwwerken. Op een plateau bevindt zich de Merlion. De Merlion is een standbeeld met een hoofd van een leeuw en de romp van een vis en is het wapendier van Singapore. In een hoge boog spuwt het ruim acht meter hoge standbeeld een waterstraal in de Singapore Rivier. Je hebt vanaf de plek bij de Merlion een schitterend uitzicht op het Central Business District waar vele wolkenkrabbers te vinden zijn. Aan de overzijde van het water kijk je op het Marina Bay Sands Hotel. De plek rondom de Merlion wordt veel bezocht. Het was er dan ook best druk toen we er rondliepen.

Singapore - Merlion en Central Business District Singapore - Marina Bay Sands met de Helix Bridge
Via de kade liepen we in de richting van Marina Bay Sands. Dit luxueuze resort is geopend in 2011. Het hotel heeft meer dan 2500 kamers, zeven sterrenrestaurants, een winkelcentrum en een zwembad. En wat voor een zwembad! Op het dak van het 57 etages tellende gebouw op een hoogte van 194 meter, bevindt zich het SkyPark. Vanuit dit 150 meter lange zwembad kunnen gasten van het hotel tijdens het zwemmen genieten van het uitzicht op de skyline van Singapore.

Via de Helix Bridge (een brug die lijkt op een DNA-streng), zijn we naar het winkelcentrum gelopen dat onder het Marina Bay Sands Hotel gevestigd is. We hadden inmiddels zin gekregen in eten. We kwamen er alleen al snel achter dat we hier niets te eten zouden vinden. Er zijn weliswaar tal van restaurants te vinden, maar de prijzen zijn hier dusdanig hoog, dat we snel de metro in zijn gevlucht richting Little India. Op naar de straatstalletjes waar heerlijke rijst met eend te verkrijgen zijn!

Het Sungei Buloh Wetland Reserve

Singapore - Sungei Buloh Wetland ReserveVandaag staat het nationaal park Sungei Buloh Wetland Reserve op het programma. Josanne wil namelijk varanen zien en de kans is vrij groot dat je deze dieren in dit natuurpark tegen komt. Het Sungai Buloh Wetland Reserve ligt aan de rand (in het noordwesten) van Singapore. Om precies te zijn ligt dit moerasgebied op de grens van de Buloh Besar rivier (zoet water) en de Johor zeestraat (zout water). Een enthousiaste groep vogelspotters heeft van dit stuk mangrove bos een nationaal park gemaakt. In het park vind je de typische mangrovebegroeiing. In het reservaat zijn een aantal wandelpaden aangelegd. Onderweg kom je langs diverse vogel waarnemingshutten van waaruit je de vele watervogels kunt aanschouwen. Het reservaat is niet omheind of afgeschermd. Hoewel de dieren vrij zijn om te gaan en staan waar ze willen,  blijven ze in de mangrove omdat dit hun natuurlijke omgeving is.

We wisten niet of we in het park of in de omgeving daarvan eten konden kopen. We haalden daarom eerst in de Tekka Market rijst met eend. Je krijgt het eten hier in een soort van piepschuimen bakjes mee zodat het lekker warm blijft. Het was al met al een hele tour om bij het Sungai Buloh Wetland Reserve te komen (binnenkort zullen we hier nog een aparte blogpost aan wijden). Het leuke hiervan was dat we nu ook hebben kunnen zien (vanuit de MRT) hoe Singapore er buiten het centrum uitziet. Je ziet vooral veel flats met airco’s en opvallend veel bomen en groen.

Vanaf het Kranji metrostation vertrekt bus 925 richting het natuurreservaat. Op zondag en tijdens officiële vakanties stopt de bus bij de ingang van het park. Vandaag was het maandag en daarom stopte de bus nu op het busstation op zo´n 20 minuten lopen van de ingang van het park. Er schijnt ook een shuttle bus van en naar het park te rijden, maar hiervan wisten we de route en het rijschema niet.

Het Sungei Buloh Wetland Reserve is gratis te bezoeken, behalve in de weekenden en in de vakantieperiodes: dan moet er 1 Singapore Dollar worden betaald. Zoals we hadden verwacht, was er in en rondom het park geen eten te verkrijgen. We waren dus blij met onze meegebrachte rijst met eend. De medewerkster van het Visitor Centre gaf ons een plattegrond mee en een korte uitleg over wat we konden zien en welke wandelroutes we konden lopen. We werden gewaarschuwd voor krokodillen: als er 1 op het wandelpad zou liggen, dan moesten we er niet langslopen. Nou mevrouw, wees niet bang want dat waren we ook echt niet van plan :). Er zijn verschillende lussen te lopen, elk met een andere lengte. Als je deze lussen combineert, heb je in totaal een wandelroute van een dikke 7 kilometer.

Via de zand- en kiezelpaadjes en de houten loopbruggen liepen we door het mangrovebos. We keken goed rond, want we wilden uiteraard zoveel mogelijk dieren zien. Tijdens de wandeltocht konden we weer “genieten” van het snerpende geluid van de slijptol-vogel. Telkens als we wat hoorden ritselen, bleven we staan om te kijken wat het was. We hoefden niet heel lang te wachten op de eerste varaan. Toen we een bocht omliepen, zagen we verderop op het wandelpad twee enorme varanen lopen, beide dik twee meter lang! Een eindje verderop zagen we een iets kleinere varaan liggen op een boomtak boven het water.

Singapore - Sungei Buloh Wetland Reserve  - Varaan Singapore - Sungei Buloh Wetland Reserve  - Varaan Close Up
We hebben de hele wandelroute gelopen. Het was er super rustig. We liepen de hele weg alleen. Alleen bij de ingang van het park kwamen we een drietal mensen tegen. Halverwege de wandeltocht hoorden vlak naast ons iets ritselen in de struiken. We bleven staan en nog geen 5 meter voor ons, stak een enorme varaan het wandelpad over (zie onderstaand filmpje). Het was echt geweldig om te zien hoe het logge beest richting het water liep en onderweg nog even op zoek ging naar wat insecten.

In totaal hebben we wel een stuk of 15 varanen gezien. De grootste was dik 2 meter en de kleinste was misschien net een halve meter. We hebben ook veel vogels en een aantal eekhoorntjes gezien. We zijn geen krokodillen tegengekomen. Deze komen wel voor in het park, getuige ook de ‘watch out for crocodiles’ bordjes die je onderweg tegenkomt.

Singapore - Sungei Buloh Wetland Reserve - Watervogels Singapore - Sungei Buloh Wetland Reserve  - Eekhoorn
Na een dikke drie uur (we hebben onderweg veel stilgestaan om naar de natuur en dieren te kijken), waren we terug bij de ingang. We lieten ons door het shuttlebusje van het park terugbrengen naar het metrostation. We wilden doorreizen naar de skyline van Singapore. We hadden de skyline namelijk nog niet in het donker gezien. In tegenstelling tot de skyline van Shanghai, is de skyline van Singapore wel schitterend verlicht. Als aanvulling hierop wordt er dagelijks een licht- en watershow (genaamd Wonder Full) gegeven bij het Marina Bay Sands hotel. Dit is gratis te bekijken en de shows beginnen om 20.00 en 21.30 uur. Als je deze show wilt zien, moet je aan de kant van het Marina Bay Hotel gaan staan, en niet zoals wij deden aan de zijkant van het water waardoor we niets konden zien…

Singapore - Het Marina Bays Sands Hotel en de Merlion By Night Singapore - Business District by Night

Vanuit Singapore naar Legoland Malaysia

Vanmorgen bleven we niet lang liggen nadat de wekker was gegaan, want vandaag gaan we naar Legoland! Op 15 september 2012 opende Legoland Malaysia voor het eerst haar deuren. Naast Legoland pretparken in Denemarken, Groot Brittannië, Duitsland en de Verenigde Staten, heeft nu ook Azië een pretpark waar Lego centraal staat. Legoland Malaysia ligt vlakbij de stad Johor Bahru, niet ver van Singapore vandaan. We hebben een tijdje getwijfeld hoe we Legoland het beste in onze reisplannen konden inpassen. Johor Bahru leek ons verder niet mooi en daarom vonden we het jammer om in deze stad te overnachten. Gelukkig is het ook mogelijk om Legoland Malaysia vanuit Singapore als een dagtrip te bezoeken (binnenkort schrijven we hier een uitgebreide blogpost over).

Aangezien we momenteel in Singapore verblijven en Legoland in Maleisië ligt, betekende dit dus dat we vandaag tweemaal de grens tussen Maleisië en Singapore zouden moeten passeren. Om bij de grensovergang te komen, namen we bus 170 vanaf het metrostation Kranj. Bij de grensterminal moet je uitstappen en vervolgens loop je langs de douane. Daarna sta je in een soort van niemandsland. We stonden wat om ons heen te kijken en wisten niet meer precies waar we heen moesten. Een vriendelijke politieman zag dit en hij schoot ons te hulp. Hij vertelde dat we weer in de bus moesten stappen. Een paar honderd meter verderop moesten we bij de grensovergang met Maleisië (nabij Johor Sentral) weer de bus uit. Ditmaal om Maleisië binnen te gaan. We passeerden de immigratiedienst en kregen weer een mooi stempeltje in ons paspoort.

Legoland MalaysiaMissie 1 van vandaag was geslaagd: we hebben de grens tussen Singapore en Maleisië gepasseerd. Nu kwam punt 2: we moesten nog in Legoland zien te komen. We hadden al op internet uitgezocht dat er vanaf het treinstation Johor Sentral (waar we nu stonden), bussen vertrokken naar Legoland. Helaas gaat deze bus maar 1 keer per anderhalf uur en de bus was niet lang geleden vertrokken. Dit hield in dat we bijna een uur zouden moeten wachten. Dit vonden we jammer van de tijd en daarom kozen we voor een andere optie, namelijk de taxi. Er werd ons vrijwel gelijk een ritje in een ‘black taxi’ aangeboden. We vertrouwden de boel niet helemaal en kozen daarom voor een normale taxi. Het taxivervoer is hier trouwens perfect geregeld. Je koopt bij het loket op de taxistandplaats direct naast het treinstation een kaartje en vervolgens krijg je een taxi toegewezen. Je betaalt dus vooraf en komt hierdoor niet voor verassingen te staan. De prijs van de taxirit van Johor Sentral naar Legoland was overigens 35,70 RM.

Doordat we best lang moesten reizen en de grens tussen Singapore en Maleisië moesten passeren (wat overigens erg vlot verliep), was het inmiddels al iets voor twaalven. Op zich geen probleem, want Legoland is vandaag tot 20.00 uur open. Voordat je bij de toegangspoort van Legoland bent, loop je eerst langs een overdekte winkelpromenade. We hadden na het ontbijt nog niet weer gegeten, dus zochten we hier een eettentje op. Jeffrey begon steeds meer te stuiteren. Snel werkte hij zijn bakje rijst naar binnen en voordat Josanne de laatste hap naar binnen had gewerkt, stond Jeffrey al af te rekenen.

Eindelijk maar toch liepen we door de toegangspoorten van Legoland. We zagen al gelijk dat het super rustig was! Dit hadden we niet gedacht, aangezien dit de eerste week van de schoolvakanties in Maleisië was. We hoefden voor de attracties nog geen 5 minuten te wachten!

Legoland Malaysia (1) Legoland Malaysia (2)
Halverwege de middag begon het enorm hard te regenen. We hadden geluk dat we net uit de achtbaan stapten, anders waren we drijfnat geweest. Zoals gewoonlijk klaarde het een dik half uur later weer op. Nadat we in alle attracties waren geweest, was het tijd om een rondje door miniland te lopen. Het leuke is dat je hier de bekendste bouwwerken van Azië kunt zien, nagebouwd van Lego. We zagen dus ook aantal bouwwerken die we tijdens onze reis ook in het echt hebben gezien.

De Verboden Stad (Beijing – China)

1 - Verboden stad China (lego) 2 - Verboden Stad Beijing

Angkor (Cambodja)

4 - Angkor (lego) 3 - Angkor

We wilden zolang mogelijk in het park blijven, maar om kwart over zeven was het dan toch echt tijd om Legoland te verlaten. We moesten namelijk met de bus van 19.30 uur terug naar het treinstation van Johor Bahru. Het passeren van de grensovergangen verliep wederom vrij snel. Bij de immigratiedienst van Singapore zorgde alleen het invullen van het immigratieformulier voor wat oponthoud. Uiteindelijk waren we om 22.30 uur terug op de slaapzaal. We hebben besloten om nog een nachtje langer in Singapore te verblijven. We hebben namelijk nog niet echt geen idee hoe we morgen naar Malaka moeten vertrekken en daarbij, we vinden Singapore een leuke stad en vermaken ons hier nog wel een dagje!

Een dagje niksen

Het was gisteren best een vermoeiende dag en we waren daarom niet heel vroeg uit de veren vanmorgen. Vandaag moesten we nog wat hoognodige dingen doen: het was onder andere weeg de hoogste tijd om wat kleren te wassen. In het Bunc @ Radius Hostel is een wasmachine en droger aanwezig. We konden ditmaal dus zelf een wasje draaien. Morgen reizen we per bus naar Malaka. Een rit van zo’n 3 tot 4 uur. Je hebt een ruime keuze aan busmaatschappijen op het traject Singapore – Malaka. Via internet hebben we twee tickets geboekt voor de Starmarket Express bus. Deze maatschappij leek ons het beste. We boekten ook maar gelijk een hotelletje in Malaka voor twee nachten. Mochten we langer willen blijven, dan boeken we ter plekke wel een nacht bij.

Singapore - Sultan MoskeeDe bus vertrekt morgen vanaf de Golden Tower in Singapore. Dit ligt op loopafstand van ons hostel. We besloten om vanmiddag die kant op te lopen. In dat gedeelte van Singapore waren we namelijk nog niet geweest. Onderweg kwamen we langs de Sultan Moskee. Deze moskee met enorme gouden koepels is het mooiste en belangrijkste religieuze bouwwerk voor de moslims in Singapore. Toen we langs een metrostation kwamen, hebben we bij de informatiebalie ons resterend reistegoed van de EZ-Link kaarten terug laten storten. We hadden er nog wat Singapore Dollars opstaan en deze waren we vanavond nodig voor het avondeten. Het nadeel van het terugvragen van je reistegoed is alleen wel dat je EZ-Link kaart dan onbruikbaar is. Dit betekent dat je er geen geld meer op kunt zetten en er dus niet meer mee kunt reizen. Dit was voor ons geen probleem, want we hebben op korte termijn toch geen plannen om naar Singapore terug te gaan.

’s Avonds hebben we alvast onze tassen klaargezet voor zover dat mogelijk was. Het valt niet mee om alles in de tas te krijgen als je maar een heel klein gangpaadje aan ruimte tot je beschikking hebt.

Busreis van Singapore naar Malaka

Vandaag vertrekken we met de bus naar Malaka. De reisduur is zo’n 3 tot 4 uurtjes. We moesten ongeveer 1.5 km lopen met onze backpacks naar de Golden Tower. We waren vroeg en hadden dus alle tijd om nog wat drinken te kopen en om de backpacks in de flightbags te pakken en onderin het bagageruim te leggen.

De bus zat nog niet eens half vol. Er waren 12 personen aan boord, terwijl er plaats was voor 28 mensen. Een grote bus met maar weinig stoelen, dit betekent dus dat je een enorme hoeveelheid beenruimte hebt! Bij de grens met Maleisië moesten alle passagiers uitstappen en met je bagage door een scanner lopen. Bij de immigratiedienst kregen we weer een mooie stempel in ons paspoort en toen stonden we alweer in Maleisië. Om 17.00 uur kwamen we aan in Malaka. Onze laatste dagen in Maleisië kunnen beginnen!