Mallorca Reisverslag

Na het lezen van verschillende reisverslagen, hopen wij met dit reisverslag ook een leuke bijdrage te kunnen leveren voor de mensen die zelf ook plannen hebben om naar Mallorca te gaan of voor de mensen die gewoon geïnteresseerd zijn.

11 oktober Vertrek naar Mallorca
12 oktober Strand & zwembad
13 oktober Cap des Formentor en rondrit naar Inca & Luc
14 oktober De oostkust, Zoo safari, Calador en het zuidelijkst punt van Mallorca
15 oktober Palma en voetbalwedstrijd Real Mallorca – Valencia
16 oktober Cap des Pinar
17 oktober Rondrit MA-10
18 oktober Trein Palma – Sóller en bezoek aan het reservaat van Galatzó
19 oktober Capdepera
20 oktober Vertrek vanaf Mallorca naar huis

 


Vertrek naar Mallorca

Dinsdag 11 oktober begon onze vakantie naar Mallorca. Tegen 8.30 uur vertrokken we vanuit huis richting het vliegveld Düsseldorf Weeze. We arriveerden ruim op tijd. Aangezien we in het bezit waren van e-tickets, was het inchecken van de bagage binnen een paar minuten gebeurd. Omdat we dit keer met Ryanair vlogen, mochten we maar 15 kg bagage meenemen in de koffer. We hadden daarom ook allebei een tas/trolley handbagage.

Het vliegtuig had enige vertraging. Het vertrok om 14.10 uur in plaats van 13.05 uur. Al die tijd moesten we bij de gate wachten. De vlucht verliep verder zonder problemen. Jeffrey zat mooi bij het raam en hij vermaakte zich prima met het naar buiten kijken. Het vliegveld van Mallorca is aan de zuidkant gelegen naast de stad Palma. Hierdoor vlogen we eerst over het eiland. Na twee uurtjes vliegen kwamen we aan op het vliegveld van Palma. Bij aankomst konden we gelijk naar de balie voor de autoverhuur. Via eautohuur hadden we een auto gehuurd bij Goldcar. Het was er niet druk en we waren dan ook al snel aan de buurt. De mevrouw achter de balie vroeg of we voor zes euro per dag de eigenrisico van de auto wilden afkopen. Omdat dit onze eerste keer was dat we in het buitenland een auto huurden, leek ons dit een goed idee. We wilden graag allebei rijden. Daarom moesten we vier euro per dag extra betalen omdat Jeffrey nog geen 25 jaar is. Hoewel Josanne deze leeftijd ook nog niet had bereikt, hoefden we voor haar niet bij te betalen aangezien ze al zes haar rijbewijs heeft. Naast deze kosten moest er ook een volle tank diesel worden afgerekend. We mochten de auto zonder diesel weer inleveren. Niet bepaald voordelig voor de huurder van de auto. Je rijdt de tank nooit leeg en dus betaal je altijd teveel. Desondanks komt dit principe veel voor bij het huren van een auto in Spanje. De papieren waren verder in orde en we kregen de sleutel mee van een twee jaar oude (zwarte) Ford Fiësta. In de grote parkeergarage naast het vliegveld staan huurauto’s van alle autoverhuurorganisaties. Op de autosleutel stond het parkeervak vermeld waar onze auto geparkeerd stond.

De weg naar ons geboekte appartement (het Eix Alzinar Mar) was goed te vinden. Het eerste stukje rond het vliegveld was wat lastig. Het was er vrij druk waardoor we een afslag hadden gemist. Via de plaatsen Manacor, Petra en Santa Margalida reden we naar ons appartement. Bij Santa Margalida stond het plaatsje Can Picafort al aangegeven.

Het appartement zag er super mooi uit. Het had een aparte slaapkamer en een keukentje. Ook hadden we een balkon met uitzicht over het zwembad. Naast het appartementencomplex zit een supermarkt. Aangezien we verder geen eten bij ons hadden, hebben we eerst boodschappen gedaan. We wisten dat het de volgende dag, 12 oktober, een nationale feestdag was. Omdat dan de winkels dicht kunnen zitten, besloten we om voor twee dagen eten mee te nemen.

Hotel Eix Alzinar MarNadat we de boodschappen hadden gehaald, hebben we ingecheckt. Het was inmiddels al rond zevenen. De man achter de incheckbalie bekeek onze papieren en we kregen gelijk een polsbandje om waarmee we van de all-inn faciliteiten gebruik konden maken. Dit hadden we echter helemaal niet geboekt. De reisdocumenten moesten we achterlaten. Die konden we de volgende morgen weer ophalen. Eenmaal in ons appartement voelden we er ons niet vertrouwd mee. De bevestigingspapieren waarop stond dat we alleen gebruik mochten maken van het ontbijtbuffet en niet van de all-inn faciliteiten, hebben we af moeten gegeven. Wanneer zij dit nogmaals checkten, konden ze zien dat we hier niet voor betaald hadden. Omdat we geen zin hadden aan gezeur (of een dikke narekening) achteraf, besloten we te melden dat we ten onrechte een polsbandje hadden gekregen. De meneer achter de balie bekeek nogmaals de papieren en hij vertelde dat we gelijk hadden. Nadat hij ons vriendelijk had bedankt, pakte hij de schaar en knipte het polsbandje weer door. Hij deelde ons nog mee dat we een all-inn arrangement konden bijboeken voor 30 euro per persoon per dag. Hier hebben we vriendelijk voor bedankt.

We hadden vanavond nog niets gegeten. Omdat het al vrij laat was om zelf nog wat te koken, besloten we om richting de boulevard te lopen. Hier hebben we bij een leuk restaurantje wat gegeten. Later in het appartement hebben we nog lekker op het balkon gezeten. Het was vandaag 27 graden. Omdat het oktober is, is het niet de hele dag deze temperatuur. Tegen de avond koelt het wat af. Tegen half 8 begint het schemerig te worden en tegen 8 uur is het donker.

Strand & zwembad

De eerste volledige dag op Mallorca wilden we het rustig aan doen. We begonnen de dag met een lekker ontbijt in het restaurant. We hoeven er de komende dagen niet vroeg uit want het ontbijt wordt tot 10 uur geserveerd. Na het ontbijt hebben we onze zwemkleding gepakt en zijn we naar de boulevard gelopen en hebben op het strand gelegen. Het was stralend weer met een strak blauwe lucht en een graad of 27. Op het strand hebben we twee bedjes en een parasol gehuurd van mannetjes die aankomen lopen zodra je op de bedjes gaat zitten. Ze tekenen iets op de steel van de parasol waardoor ze kunnen zien dat je betaald hebt.

DSC05792Rond half twee liepen we terug naar het hotel om wat te eten. Daarna zijn we naar het zwembad geweest. Het was er lekker rustig en er waren ligstoelen genoeg. Het water was wel erg koud, iets dat je niet zou verwachten in het najaar met deze temperaturen. Tegen een uur of vijf wilden we zelf wat eten klaar maken. Gisteren hadden we al boodschappen gehaald in de naast gelegen supermarkt. We wilden wat aardappeltjes op bakken. Toen we de zak met aardappeltjes open maakten, bleken het geen aardappeltjes te zijn, maar een soort bonen.. Aangezien de supermarkt wegens de nationale feestdag gesloten was, konden we niets anders te eten halen. We hadden alleen wat vlees en brood om op te bakken. Dit hebben we dan ook maar gedaan.

Tegen kwart voor zeven zijn we nog even een stukje gaan rijden in de richting van Port d´Alcúdia. Het begon inmiddels al schemerig te worden. We hebben daarom ook niet ver gereden. In plaats daarvan zijn we naar de boulevard gelopen. De boulevard van Can Picafort is vrij lang en er zijn veel restaurantjes en winkeltjes. We hebben aan het einde van de avond wat gegeten bij hetzelfde restaurantje als gisteren wat eten. Alleen gaven wij dit keer de bestelling verkeerd door. Jeffrey kreeg een klein beetje rijst in plaats van patat en Josanne kreeg een gepofte aardappel in plaats van patat. Wat het eten betreft zat het ons vandaag dus niet mee!

Cap des Formentor en rondrit naar Inca & Luc

Overstekende berggeitVanochtend zijn we redelijk op tijd weggegaan. Na het ontbijt zijn we in de auto gestapt om een rondrit te maken door het noorden van Mallorca. De rit begon richting Alcuio. We wilden beginnen met de Cap dés Pinar, maar omdat we blijkbaar de afslag hadden gemist, reden we door naar Cap de Formentor. De Cap des Formentor is één van de mooiste plekken van Mallorca. Bij Port de Pollenca kwamen de bergen steeds dichter bij. Er gaat maar één weg richting Cap de Formentor, het noordelijkste plekje van Mallorca. De weg naar dit punt is in het begin nog mooi breed en overzichtelijk. Wanneer het eerste uitkijkpunt, halverwege de tocht gepasseerd is, begint de weg wat smaller te worden. Ondertussen moet er behoorlijk worden geklommen. Voordat we bij het uitkijkpunt aankwamen, moesten we eerst nog even op de rem voor twee berggeiten die de weg overstaken. Later, vanaf het uitkijkpunt, zagen we er nog een aantal meer beneden lopen in het dal.

Chaos op de Cap des FormentorDe weg naar het tweede uitzichtpunt, de vuurtoren op het meest noordelijke puntje van Mallorca, was een stuk bochtiger en smaller. Vlak voor de vuurtoren stonden veel geparkeerde auto’s aan de kant van de weg. Boven bij de vuurtoren was het een kleine verkeerschaos. Er waren vrij veel auto’s en er waren maar een paar parkeerplaatsen. Daarom mocht er ook langs de kant van de weg worden geparkeerd, met uitzondering van de parkeerhavens waar ingedraaid kon worden indien er een auto van bovenaf kwam. Niet iedereen hield zich aan deze regels. Er wordt ook volop geparkeerd op deze insteekhavens. Het passeren van tegemoetkomend verkeer was hierdoor vrij lastig. Josanne reed en was niet bepaald gelukkig met deze situatie. Gelukkig was er boven een mooi plekje vrij omdat een andere auto net weg wilde rijden. Daar hebben we geparkeerd zodat we makkelijk weer weg konden rijden. Uit uitzicht op de top van de Cap Formentor is schitterend. Het heldere blauwe water steekt mooi af tegen de kale rotsen.

Omdat Josanne de heenweg gereden had en het helemaal niet prettig vond, heeft Jeffrey terug gereden. Vanaf Cap de Formentor zijn we via Polenca over de snelweg naar Inca gereden. Dit was een echt typisch Spaans plaatsje in het binnenland. Verder was hier niet zoveel te doen. De winkeltjes zaten dicht vanwege de Siesta (van half 2 tot half 5). Vanaf hier zijn we via een mooie weg door de bergen naar Luc doorgereden. Vanaf Luc zijn we via een gedeelte van de Ma-10 naar Polenca terug gereden.  De volledige route langs de west-kust (de Ma-10 weg) rijden we een andere keer deze week. We hebben vandaag een kleine 100 kilometer gereden.

De oostkust, Zoo safari, Calador en het zuidelijkst punt van Mallorca

DSC06022Tegen 11 uur vertrokken we richting de Zoo safari aan de oostkust van Mallorca bij het plaatsje Cala Millor. Je had twee mogelijkheden om de route door deze dierentuin te bekijken: met de eigen auto of met een treintje. Wij kozen ervoor om met een treintje mee te gaan. De route was zo’n 3 km en je kwam onderweg veel Afrikaanse diersoorten tegen. Aan het eind van de rit kon je nog lopend langs een ander gedeelte van de dierentuin. Rond drie uur reden we verder richting Cala D’or. Dit is een echt toeristische badplaats met heel veel winkeltjes. We hebben hier een uurtje rond gelopen en reden toen verder naar het meest zuidelijke punt van Mallorca.

VZuidelijkste punt Mallorcaandaag zagen we hoe verschillend het landschap van Mallorca is.In het noorden en westen zijn er rotsen en bergen. In het oosten en zuiden is het landschap meer glooiend en zie je veel zandstranden. De laatste 10 km naar het zuidelijkste punt, waren we helemaal weg van de bewoonde wereld. Nergens staan huizen of zie je mensen. Alleen heel af en toe kom je een auto tegen die ook naar deze plek gaat. De kust bestaat hier niet uit zand, maar uit een heel vreemde en mooie kleur rots. Overal waren door mensen kleine torentjes gebouwd. Er waren slechts een handje vol mensen aanwezig. Het was er zo stil, dat je als vanzelf de neiging had om te gaan fluisteren. In de verte kon je nog een onbewoond natuureiland zien liggen. De terugweg zijn we via het binnenland gereden. Na een tocht van zo’n één uur en een kwartier waren we om zeven uur terug bij het hotel. In totaal reden we vandaag een kleine 100 kilometer.

Palma en voetbalwedstrijd Real Mallorca – Valencia

Kathedraal La Seu PalmaVandaag stond er een bezoek aan Palma op het programma. Palma is de hoofdplaats van het eiland Mallorca. De stad staat met name bekend om de Kathedraal La Seu. We vertrokken s ochtends om 11 uur. De heenweg reden we via Muro en Sa Pobla naar de snelweg. Bij Sa Pobla reden we langs het treinstation waar net een trein naar Palma vertrok. Onze bedoeling was om vlak voor Palma een treinstation te vinden met parkeerplaats waar de auto kon worden geparkeerd (bij voorkeur gratis uiteraard). Het laatste stuk naar Palma wilden we per trein afleggen. We hoefden dan ook niet in de drukte van Palma op zoek naar een parkeerplaats.

Volgens onze landkaart van freytag & berndt, was er een klein station vlak naast de snelweg iets voor de stad Palma. Hier zijn we dan ook heen gereden. De auto kon op dit station (Marratxi) worden geparkeerd en de eerstvolgende trein richting Palma arriveerde al snel. Voordat we instapten, vroegen we aan een soort van conducteur (hij droeg wapens bij zich en een hond) waar we kaartjes konden kopen. Hij zei dat er wel iemand langs kwam in de trein waar je kaartjes kon kopen. We waren net een paar minuten op weg toen er een ander soort conducteur langs kwam die kaartjes verkocht. Om een kaartje te kunnen kopen, moest je de eindbestemming noemen het station waar je in was gestapt. Het uitspreken van de naam Marratxi bleek nog vrij lastig en de kaart moest er aan te pas komen. Het kaartje voor de rit kostte slechts 95 cent per persoon. Een dik kwartier later stapten we midden in het centrum van Palma uit. Naast het station bevindt zich het oude treinstation naar Sóller. Aan de andere kant bevindt zich een informatiecentrum waar we een plattegrond hebben gehaald van de stad. Ook hebben we gevraagd hoe we het beste naar het voetbalstadion van Real Mallorca konden gaan. Dit was per bus (nummer 8).

We wilden graag de kathedraal van Palma bekijken die zich aan de kust in de haven bevindt. Dit was een kwartiertje lopen vanaf het station. We liepen door straten met veel kleine winkeltjes. Hier en daar zaten ook bekende winkels die je in Nederland ook hebt. Na wat rond te hebben gelopen bij de kathedraal en een curryworst te hebben gehaald, zijn we terug gelopen naar het centrum. Hier hebben we bij de MC Donald wat gegeten. Tegen 4 uur zijn we met de bus richting het stadion gegaan. Bij de halte Son Moix stapten we uit. Vanaf hier zie je het stadion al liggen. Rondom het stadion ligt een grote parkeerplaats die nog vrijwel leeg was (je zou hier de auto dus ook kunnen parkeren, mits je op tijd bent, als je een wedstrijd van Real Mallorca wilt bezoeken).

Voetbalkaartjes Real Mallorca - ValenciaNa wat rond te hebben gelopen rond het stadion, hebben we kaartjes gekocht. Dit is vanaf een paar uur voor aanvang van de wedstrijd mogelijk bij de loketten rond het stadion. Je kunt aangeven in welk vak je wilt zitten. Wij kozen voor het goedkoopste vak achter het doel. Helaas was er geen leuke fanshop te vinden. Een uur voor aanvang van de wedstrijd gingen de poorten van het stadion open. We zaten op de vierde rij van onderen, richting de cornervlag. De tribunes waren erg stijl en helaas (voor de sfeer) waren niet alle stoeltjes bezet. Nadat de wedstrijd was begonnen, kwamen er ook nog veel mensen binnen. Wij zaten aan de zuidkant van het stadion (Fons zijde). Dit was een neutraal vak. Er zaten ook enkele Valencia supporters. De sfeer werd gemaakt door een groep van circa 300 supporters die aan de overkant zaten. Helaas was de rest van het publiek vrij stil. Met de rust stond het 0-1 voor Valencia. Aangezien wij via de bus de trein moesten halen (anders kwamen we niet meer terug bij de auto en heel veel speling qua tijd hadden we niet), gingen we aan het begin van de blessuretijd weg. Een groot deel van het publiek was inmiddels al weg. Jeffrey is nog nooit eerder weggegaan bij de vele wedstrijden die hij al heeft bezocht en nu werd dit gelijk afgestraft….  We waren net het hek uit toen er werd een penalty gegeven aan Mallorca…. We hebben nog even gewacht en aan het geluid te horen, hadden ze gescoord. De eindstand was dus 1-1.

Gelukkig konden we gelijk met de eerste bus terug richting het centrum en het centraal station. Niet iedereen kon mee omdat er teveel mensen bij de halte stonden te wachten. Er waren geen extra bussen ingezet, dus de rest moest een poos wachten. Deze bus rijdt namelijk maar enkele keren in het uur. Vlak voordat we bij het centraal station zouden arriveerden, kon de bus de route niet vervolgen. Er was een soort van demonstratie aan de gang en de bus werd door de politie omgeleid. De chauffeur wist ook niet wat hij moest doen en toerde heel Palma door. We kwamen ook langs de kathedraal die erg mooi verlicht was. Uiteindelijk stopte de bus ergens bij een andere halte in de stad. Daar werd ons verzocht om allen uit te stappen. Dus daar stonden we dan, ergens in Palma zonder te weten waar we waren. Gelukkig stonden naast ons in de bus twee Amsterdamse kerels waarvan er 1 de weg goed wist in Palma. Zij moesten ook naar het centraal station dus zijn we met hun meegelopen. Uiteindelijk konden we nog een eerdere trein terug pakken dan waarop we hadden gerekend. Iets voor half 10 waren we terug bij de auto en rond kwart over 10 terug op de kamer waar we nog wat hamburgers hebben gebakken.

Cap des Pinar

DSC06334Vandaag was ons plan om lekker bij het zwembad te blijven liggen.  Het weer was prima voor een lekkere luie dag. Aan het eind van de middag besloten we om toch nog een klein stukje te rijden.  Daarom zijn we nog even naar Cap des Pinar gereden. Onderweg kwamen we een  mooi uitzichtpunt tegen waar we een aantal foto’s hebben gemaakt. Volgens de kaart konden we helemaal naar de top rijden. Dit bleek niet het geval: op een gegeven moment mochten we niet verder met de auto. Er stonden borden waarop stond dat er verderop een militair terrein was waar je niet mocht komen als toerist. We zijn daarom weer omgedraaid en terug gereden naar het hotel. ´s Avonds maakten we zelf wat te eten en gingen we verder met datgene wat de de hele dag al deden: lekker chillen.

Rondrit MA-10

Vandaag wilden we een lange autorit maken. Het plan was om te beginnen bij Port de Pollenca en via de kustweg (MA-10) helemaal naar het Zuiden van Mallorca te rijden om te eindigen bij Andratx. Een route van zo’n 120 kilometer over bochtige bergwegen. Via Palma en de snelweg wilden we terugrijden naar ons appartement.

DSC06385Omdat we een lange dag voor de boeg hadden, gingen we op tijd ontbijten. Vervolgens haalden we in de supermarkt wat te eten en drinken en gingen we op pad. Het eerste stukje tot aan Port de Pollenca hebben we de afgelopen dagen al een aantal keren gereden. Ook het stukje dat volgde van Port de Pollenca tot aan Luc hadden we al gezien. We konden ook via een andere weg (door het binnenland en vervolgens via een bergweg) naar Luc rijden. Uit ervaring wisten we dat dit langer ging duren.

Vanaf Luc richting het zuiden werd de omgeving steeds mooier. De weg zit vol met scherpe bochten en het is continu klimmen en dalen. Onderweg kwamen we veel fietsers tegen. Tegen 12 uur kwamen we aan bij het eerste uitzichtpunt (enkele kilometers voor de afslag naar Sa Calobra). Hier hebben we een aantal mooie foto’s gemaakt. We hadden al besloten om de afslag naar Sa Calobra niet te nemen. Het weggetje ziet er op de kaart (en op foto’s) spectaculair uit, maar gezien onze eerdere ervaringen deze week (op de Cap de Formentor), leek het ons verstandig om maar gewoon de MA 10 te blijven volgen.

We vervolgden onze weg naar de volgende bestemming: Soller. Onderweg passeerden we de Puig Major. Deze berg is de hoogste van Mallorca. Een eindje verder was er weer een uitzichtpunt met een parkeerplaats. Deze uitzichtpunten staan overigens prima aangegeven met borden langs de kant van de weg. Er was een bergmeer te zien met blauw/groen water. Ook hier maakten we weer een paar mooie foto’s.

We waren al een hele tijd onderweg toen we Soller bereikten. Dit is ongeveer op de helft van de MA-10 route. We zijn in Soller niet uit de auto geweest omdat we morgen met de trein van Palma naar Soller willen. Er is dan tijd genoeg om een rondje door Soller te lopen. Vanaf Soller richting Andratx werd de omgeving steeds mooier.

We vervolgden onze weg richting Valdemossa. Er waren een aantal schitterende uitzichtpunten waar je een groot gedeelte van de rotsachtige westkust kunt zien. Ons volgende richtpunt was de plaats Banyalbufar. Dit dorpje ligt relatief hoog in de heuvels van de Serra de Tramuntana. Op de hellingen die doorlopen tot aan zee, bevinden zich terrassen. Deze terrassen zijn door de mens aangelegd en afgescheiden door rotsmuurtjes. Ze zijn een indrukwekkend voorbeeld van de vindingrijkheid van de mens om akkertjes te creëren op onherbergzame kliffen

MA-10 Mallorca Kustweg (2)Vanaf dit punt was Josanne het een beetje zat. Ook Jeffrey vond het de laatste kilometers naar Andratx mooi geweest. De vermoeidheid begon toe te slaan. We konden geen binnen doorweg nemen naar Palma, omdat er in dit gebied geen zijwegen zijn. Er is 1 weg: de MA-10. We moesten deze weg dus wel helemaal afrijden. Het stuk van Andratx naar Palma schoot gelukkig redelijk op. Het stuk snelweg vanaf Palma naar Sa pobla stelde helemaal niets voor: we konden lekker doorrijden en voor dat we het wisten, waren we weer terug bij het appartement.

Aan het eind van een lange dag waren we het over één ding eens: de MA-10 is één van de mooiste wegen waar we ooit hebben gereden! Het is geen weg waar je kunt opschieten. Voor het gedeelte Port de Pollenca – Andratx (120km) moet je rustig 4 uurtjes uittrekken. Gezien al de schitterende vergezichten, is deze route zeker aan te bevelen!

Trein Palma – Sóller en bezoek aan het reservaat van Galatzó

Vanochtend werden we om half 8 al wakker van de wekker. Snel gingen we ontbijten in het hotel en toen stapten we gelijk in de auto richting Marratxi. Vanaf hier gingen we weer met de trein naar Palma om hier over te stappen op de trein naar Sóller. Gelukkig waren we precies op tijd voor de trein van 9.38 uit Marratxi naar Palma. Hierdoor konden we met de trein van 10.10 naar Sóller. Als we deze trein niet hadden gehaald, hadden we nauwelijks tijd gehad om in Sóller rond te lopen, aangezien we vandaag ook nog naar het natuurreservaat Puig de Galatzó wilden.

Er rijdt vijfmaal per dag een trein van Palma naar Sóller. De trein rijdt over een lengte van 27 kilometer dwars door Mallorca’s imposantste gebergte met hoge pieken en diepe dalen met olijfterrassen en kleine dorpjes. Halverwege stopt de trein op een panoramaplatform. Je kunt hier de trein kort verlaten om van het uitzicht te genieten. De prijs voor deze treinrit vonden wij met 17 euro per persoon aan de hoge kant. In Sóller kon er vervolgens ook nog een paar euro extra worden betaald zodat je per tram kunt afreizen naar Port de Sóller. Dit laatste hebben wij niet gedaan. Er zijn ook combinatietickets te koop voor de trein en de tram.DSC06447

De treinrit van Palma naar Sóller is een echte toeristische attractie. Dit verklaart ook, volgens ons, de hoge prijs (zeker als je het vergelijkt met de tarieven van de ‘normale’ trein op Mallorca).  De kaartjes voor de treinrit kunnen worden gekocht bij het loket naast de ingang van het treinstation van Palma. Er stond een lange rij bij de kaartverkoop. Dit schoot gelukkig snel op. Nagenoeg alle zitplaatsen waren gevuld.

Het eerste stuk van de rit gaat door de buitenwijken van Palma. Vanaf de enige tussenstop onderweg (bij het plaatsje Buynogwat), wordt het mooier. Je passeert dan een heel aantal tunnels en gaat langs en door de bergen richting Sóller. Onderweg had je nog kort de gelegenheid om uit te stappen en foto’s te maken. Na aankomst in Sóller(iets voor half 12) ging het merendeel van de mensen met de tram verder naar Port de Sóller. Wegens gebrek aan tijd en de hoge prijs van 4 euro per persoon (voor zo’n klein stukje), hebben we een rondje gelopen door Sóller. Er was een hele mooie kerk te zien en een aantal leuke winkelstraatjes.

Om 12.15 vertrokken we weer per trein terug naar Palma. Deze trein was bijna leeg. De meeste mensen wilden dus het grootste deel van de dag in Sóller of Port de Sóller besteden. Wij wilden dit niet. Het ging ons met name om de treinreis zelf. We gingen mooi achterin zitten, zodat we op het balkon achterop de trein konden staan. We konden hierdoor mooi kijken over het spoor, de tunnels en de omgeving. Onderweg zagen we nog 3 berggeiten na elkaar achter de trein het spoor oversteken. Toen we in de buitenwijk van Palma aankwamen, zagen we onder een brug een aantal zelf gebouwde hutjes staan. Hier bleken mensen te wonen! Al met al is de treinreis wel de moeite waard, maar als je net als wij over een auto beschikt en daarmee door het berglandschap rijdt, is de treinrit (mede gezien de prijs) wat overbodig.

Om kwart over 1 waren we terug in Palma. We zijn toen eerst even wat gaan eten bij de Mc Donalds. Met de trein van 14.09 uur zijn we terug gegaan naar Marratxi om vanuit daar naar het natuurreservaat Puig Galatzóte gaan. La Reserva Puig de Galatzó is een natuurreservaat dat gelegen is ten oosten van de berg Puig de Galatzó, in de gemeente Puigpunyent. Het reservaat bevindt zich vier kilometer ten westen van de plaats Puigpunyent. Ten noorden van het gebied bevindt zich het gebergte Serra de Tramuntana. In dit 250 km² grote park leven verschillende soorten dieren, zoals beren en vogels, die men via wandelpaden kan bezichtigen. Daarnaast kunnen bezoekers grotten, beekjes en watervallen vinden in La Reserva Puig de Galatzó. Het park is niet gratis te bezoeken. Er moet een entreeprijs van 12.50 euro per persoon worden betaald.

Vanaf het kleine plaatsje Puigpunyent stond de weg goed aangegeven. We dachten op een gegeven moment wel: rijden we wel op de goede weg? Het laatste stuk van de weg naar het reservaat is namelijk vrij hobbelig met hier en daar stukken asfalt. De (redelijk smalle) weg gaat ook behoorlijk omhoog en er zitten een aantal scherpe bochten in.

In het reservaat kun je een 3.1 km lange route volgen langs een aantal dieren (vastgezet in kooien), (helaas voor een groot deel kunstmatig aangelegde) watervalletjes en door het berglandschap. Onderweg kun je nog even zwemmen in een heel klein zwembadje in de rotsen. We hebben het maar bij pootje baden gehouden. Het is een leuke looproute maar het was jammer dat de dieren in zulke kleine kooitjes zaten. De entreeprijs vonden wij ook wat aan de hoge kant. Rond 5 uur vertrokken we weer richting ons hotel. Uiteindelijk hebben we vandaag 156 km afgelegd.

Kasteel van Capdepera

DSC06585Vandaag was het alweer de laatste volledige dag die we van onze vakantie op Mallorca te besteden hadden. We wilden er nog lekker van genieten en begonnen daarom de dag weer rustig met een ontbijt. Daarna hebben we een tijdje aan het zwembad gelegen. We wisten dat er vandaag een markt was in Capdepera. Dit leek Josanne erg leuk, dus stapten we in de auto en gingen we op weg. Het was maar een klein stukje rijden tot Capdepera. De meeste tijd waren we kwijt aan het parkeren. Het was vrij druk in de smalle straatjes. Uiteindelijk vonden we een klein parkeerplekje waar ons autootje precies tussen paste.

De markt in Capdepera is opgesteld in de smalle straatjes van de stad. Er werden van allerlei spulletjes te koop aangeboden. Onderweg kwamen we langs het dorpsplein. Vanaf hier loopt er een trap omhoog naar het kasteel van Capdepera. Het leek ons leuk om dit kasteel te bezoeken, dus begonnen we aan de klim omhoog. Het laatste deel van het voetpad omhoog was erg steil, maar het uitzicht was de moeite waard! Je hebt vanaf de top een prachtig uitzicht over de oostkust van Mallorca.

Aan het eind van de middag waren we weer in het hotel. We pakten de koffers alvast wat in en begonnen met het opruimen van het appartement. Daarna was er nog tijd om lekker op het balkon te zitten.

Vertrek vanaf Mallorca naar huis

Vandaag was het alweer tijd om naar huis te gaan. Na voor het laatst te hebben ontbeten, ruimden we ons appartement op en pakten we onze koffers. Het was slecht weer vandaag. Het regende niet, maar de temperatuur was beduidend lager dan de afgelopen dagen. We konden dus alvast weer wennen aan het weer in Nederland.

De huurauto mochten we inleveren met een lege tank. Dit lukt natuurlijk nooit helemaal, maar we wilden er zo weinig mogelijk brandstof in laten zitten. Daarom hadden we de laatste dagen ook niet meer getankt. Om toch zeker te zijn dat we genoeg brandstof hadden voor de terugreis naar het vliegveld, tankten we naast het hotel nog een paar liter diesel.

We reden via Inca naar het vliegveld over de snelweg. Dit was inmiddels bekend terrein voor ons. Alleen bij Palma was het even goed opletten. Het vliegveld staat weliswaar goed aangegeven, maar de plaats waar de huurauto´s terug moeten worden gebracht, is wat moeilijker te vinden. Er staan wel borden waarop staat welke afslag je moet hebben voor welke huurmaatschappij, maar dit is lastig te zien. De eerste keer reden we er dus ook langsheen. Daarom reden we maar een rondje om het vliegveld. Poging twee: weer de juiste afslag gemist. We waren vroeg genoeg, dus geen paniek. Hoewel, het lampje van de brandstof was al wel aangesprongen. De display in de auto gaf aan dat we nog 71 kilometer konden rijden zonder te hoeven tanken. Dit moest meer dan genoeg zijn. Inmiddels naderden we het vliegveld voor de derde keer. Dit keer ging het goed! We mochten de auto zelf in de parkeergarage parkeren. De sleutels konden we afgeven bij de balie.

DSC06668In totaal hebben we deze vakantie 1151 kilometer gereden. Een heel stuk op een eiland als Mallorca! Het inchecken op het vliegveld verliep zonder problemen en het boarden ging een stuk vlotter dan op de heenweg. Het daadwerkelijke vertrek duurde ditmaal wel een stuk langer. We moesten in het vliegtuig drie kwartier wachten voordat we mochten opstijgen. De vlucht verliep goed uiteindelijk konden we de ouders van Josanne op het vliegveld van Dusseldorf begroeten. De vakantie zat er nu definitief op!

2 reacties

Leave a Comment