Düsseldorf Reisverslag

Van vrijdag 2 tot en met maandag 5 december 2011 zijn wij op stedentrip geweest naar Düsseldorf. Vanuit Düsseldorf hebben we ook een bezoek gebracht aan de stad Keulen. Na het lezen van verschillende reisverslagen, hopen wij met dit reisverslag ook een leuke bijdrage te kunnen leveren voor de mensen die zelf ook plannen hebben om naar Düsseldorf te gaan of voor de mensen die gewoon geïnteresseerd zijn.

2 december Vertrek per trein naar Düsseldorf
3 december De binnenstad van Düsseldorf en de kerstmarkten
4 december Treinreis naar Keulen
5 december De terugreis

Vertrek per trein naar Düsseldorf

Hotel Park Radisson InnVrijdag 2 december vertrokken we om 9.45 per trein naar Düsseldorf vanuit Rijssen voor een weekendje weg. In Venlo wilden we overstappen op de trein van de Duitse Bahn. Op deze manier was de af te leggen afstand in Duitsland het kortst. Aangezien wij in Nederland vrij mogen reizen met onze ov-jaarkaarten, was deze oplossing voor ons het voordeligst. In Deventer en Nijmegen moesten we overstappen om vervolgens om 12.30 in Venlo aan te komen. Hier hebben we bij de kaartjesautomaat van de Duitse Bahn treinkaartjes gekocht naar het station Kaarst Ikea. Dit station ligt op een kwartier lopen van ons hotel: het Park Inn by Radisson. Na een uurtje in de Duitse trein te hebben gezeten, moest er worden overgestapt in Neuss. Vanaf hier was het nog één stop naar het station van Kaarst, een kleine plaats vlakbij Düsseldorf.

Na een reis van 4,5 uur kwamen we aan bij het hotel. Bij aankomst konden we gelijk inchecken en door naar onze kamer. Het Park Inn by Radisson hotel heeft hele mooie, ruime kamers. Na de tassen te hebben gedropt, vertrokken we weer richting het station. Vanaf hier wilden we naar het centrum van Düsseldorf gaan. Op het station van Kaarst Ikea was nergens een kaartjesautomaat te vinden. Later bleek dat er treinkaartjes in de automaat in de trein moeten worden gekocht. Naast de kaartjesautomaat, stond toevallig een conducteur. Hij vertelde dat we ook kaartjes bij hem konden kopen.  Hij gaf ons nog de tip om een 4er ticket voor zone B te kopen. Hiermee konden we met z’n tweeën heen en terug naar Düsseldorf. Qua prijs scheelde dit een paar cent. De treinreis duurde ongeveer 20 minuten.

De trein in Düsseldorf rijdt volgens het concept de S-Bahn. Met de trein kom je voornamelijk in de grotere gemeentes terecht en hij rijdt op een vaste dienstregeling. Het openbaar vervoer in Düsseldorf is  onderverdeeld in verschillende zones die de prijs van je ticket bepalen. De treinrit Kaarst Ikea – Düsseldorf  valt in preisstufe B. (Zie voor meer informatie over de indeling van de prijszones, soorten tickets en reisplanner: http://www.vrr.de).

Vanaf Düsseldorf Hauptbahnhof zijn we richting de Altstadt gelopen. Op zes verschillende pleinen staan allerlei kraampjes met leuke kerstspulletjes en lekkere etenswaren. De pleinen staan met elkaar in verbinding en alles is met lichtjes versierd. Elk plein heeft een eigen stijl. De kerstmarkt op de Marktplatz is de grootste en drukste. Bij één van de eerste kraampjes hebben we gelijk wat te eten gehaald. Uiteraard waren dit curryworsten. Later hebben we in een gezellig straatje met restaurants en terrasjes een puntzak patat gehaald bij de Frietbox.

De binnenstad van Düsseldorf en de kerstmarkten

Na een goede nachtrust te hebben gehad, hebben we in het hotel genoten van het ontbijt. Het ontbijtbuffet is in dit hotel in het weekend tot half 12, dus we hoefden ons niet te haasten. Het ontbijt was super goed. Zelden zo’n uitgebreid ontbijt gezien in een hotel. Er waren verschillende soorten broodjes, en veel warme en koude soorten van beleg. Zelfs de kipnuggets ontbraken niet. Nadat we allebei genoeg hadden gegeten, zijn we net als gisteravond, met de trein naar de stad Düsseldorf afgereisd. We wilden, net als gisteravond, bij de conducteur in de trein een kaartje kopen. Dit keer was er echter geen conducteur te zien. Er stond wel een kaartjesautomaat in de trein. Inmiddels waren we al bijna op het centrale treinstation van Düsseldorf, dus het kopen van een kaartje lieten we maar zitten. De volgende keer halen we gelijk weer een ticket in de automaat in de trein of op het station (op de grotere stations, bijvoorbeeld het centraal van Düsseldorf staan wel kaartautomaten).

DSC07628Vlak na de middag arriveerden we in de stad. We besloten om eerst door de winkelstraten te lopen en tegen de avond de kerstmarkten te bezoeken. De meeste en duurste winkels zijn gevestigd aan de Köningsallee. Hier bevond zich ook een enorm grote elektronicawinkel: de Saturn. De bij ons bekende Mediamarkt is er klein bij. Na nog bij een aantal hele dure winkels binnen te zijn geweest, liepen we via de Altstadt naar de oevers van de Rijn.

Tegen de tijd dat we hier uitgekeken waren, werd het al wat schemerig. Daarom besloten we om weer de kerstmarkten over te gaan lopen en iets te eten te halen. Het was er net als gisteren, enorm druk. In de Altstadt hebben we op een terrasje wat gedronken en gekeken naar de enorme mensenmassa’s die voorbij liepen.

Als avondeten gingen we naar de frietbox om een lekkere bak patat te halen. Met uiteraard aansluitend een curryworst op de kerstmarkt. Tegen een uur of acht gingen we met de trein terug naar ons hotel.

Treinreis naar Keulen

Vandaag stond er een bezoek aan de stad Keulen op het programma. Gisteren hadden we al een 4er ticket naar Keulen gekocht, zodat we nu gelijk in de trein konden stappen zonder ons druk te hoeven maken om kaartjes. De treinreis duurde één uur en tien minuten. Vlak na de middag arriveerden we op het centraal station in Keulen. Als je het centraal station uitloopt, zie je gelijk de geweldige Dom van Keulen. Deze kathedraal is een gotische kerk. De bouw begon in 1248 en werd pas voltooid in 1880. Sinds 1996 staat het bouwwerk op de Unesco wereld erfgoedlijst. Na een aantal foto’s te hebben gemaakt, wilden we Dom graag van binnen bekijken. Dit was op dat moment helaas nog niet mogelijk. Vlak naast de Dom bevindt zich een informatiepunt. Hier hebben we wat plattegronden van de stad opgehaald. Op één van die plattegronden waren de kerstmarkten aangegeven. De eerste kerstmarkt hadden we al gezien. Deze bevond zich op het plein naast de Dom. We besloten om hier ’s avonds heen te gaan. De stad telt zes kerstmarkten die op verschillende pleinen opgebouwd zijn. De pleinen liggen op loopafstand van elkaar. Het viel gelijk op dat er erg veel aandacht was besteed aan de aankleding van de kerstmarkten. Net als op elke kerstmarkt, ontbraken de eettentjes ook dit keer niet. Naast de kerstmarkten in december, heeft de stad Keulen een mooi winkelgebied dat, in tegenstelling tot Düsseldorf, geheel autovrij is.

We besloten om een rondje door de stad te lopen langs al deze kerstmarktpleinen. Één kerstmarkt hebben wij niet bezocht omdat deze was opgebouwd op een boot. Deze markt was daarom ook niet gratis. Na een sanitaire stop bij de MC Donalds, liepen we terug naar de Dom. De kerstmarkten vlak naast deze imposante kathedraal zijn de mooiste van de stad. Na hier en daar wat gegeten te hebben, zijn we wat gaan drinken bij een restaurantje langs de Rijn. Ondertussen begon het wat te regenen.

DSC07729Toen we onze tocht wilden vervolgen, werd het gelukkig weer droog. We besloten om ons bezoek aan Keulen af te sluiten met de grootste kerstmarkt die opgebouwd is op het plein naast de Dom. In het midden van het plein staat een enorme kerstboom versierd met lampjes. Deze kerstmarkt was nog drukker dan de andere kerstmarkten. Na hier een aantal rondjes te hebben gelopen en wat gegeten te hebben, was het tijd om weer naar het centraal station te gaan. Hier haalden we alvast treinkaartjes voor de terugreis naar huis.

Rond 20.00 uur vertrokken we vanuit Keulen weer terug naar het hotel. Toen we in de trein stapten, wilden we het kaartje netjes afstempelen. Maar in tegenstelling tot alle andere Duitse treinen waar we tot nu in hadden gereisd, was hier geen stempelautomaat te vinden. Er liepen wel twee conducteurs, dus Jeffrey vroeg in zijn beste Duits of zij ons kaartje konden afstempelen. Ze vertelden ons dat dat niet mogelijk was en dat we dat bij de volgende halte op het station konden doen. Jeffrey zei nog: ja maar als wij uitstappen om het kaartje af te stempelen, rijdt de trein weg. De conducteurs verzekerden ons dat we dat makkelijk konden redden. De trein stond lang genoeg stil om naar de stempelautomaat te lopen. Dat viel achteraf tegen. Toen wij uitstapten, gingen de deuren alweer dicht en reed de trein verder zonder ons. Dat was mooi balen aangezien we nu op een saai station een half uur moesten wachten op de volgende trein. En dat alleen maar voor het afstempelen van een treinkaartje wat feitelijk onnodig was. Uiteindelijk waren we rond 21.30, een half uurtje later dan gepland, op de hotelkamer terug.

De terugreis

Helaas was het vandaag alweer tijd om naar huis te gaan. Nadat we voor de laatste keer hebben genoten van het ontbijtbuffet, moest de koffer alweer worden ingepakt. Gelukkig konden we tot 12.00 uur uitchecken, zodat we het rustig aan konden doen. Iets voor 12 uur waren we dan ook klaar en zijn we naar het treinstation gelopen. De treinkaartjes hadden we al een dag eerder gehaald. Dit was achteraf niet helemaal goed gegaan, omdat we een iets duurder kaartje hadden dan op de heenweg. De reden hiervoor is ons onbekend.

In Neuss moesten we ongeveer drie kwartier wachten op de trein richting Venlo. In Venlo moesten we wederom enige tijd wachten op de trein. Daarom hebben we daar maar even een lekkere puntzak patat gehaald (om het af te leren). De treinreis verliep goed. Om 17.15 arriveerden we op het station in Rijssen en daarmee was ons weekendje weg ten einde.