Antwerpen Reisverslag

Van vrijdag 4 tot en met maandag 7 februari 2011 zijn wij op stedentrip geweest naar Antwerpen. Vanuit Antwerpen hebben we ook een bezoek gebracht aan Brussel. Na het lezen van verschillende reisverslagen, hopen wij met dit reisverslag ook een leuke bijdrage te kunnen leveren voor de mensen die zelf ook plannen hebben om naar Antwerpen te gaan of voor de mensen die gewoon geïnteresseerd zijn.

4 februari Treinreis vanuit Rijssen naar Antwerpen
5 februari Treinreis naar Brussel
6 februari De binnenstad van Antwerpen
7 februari De terugreis

Treinreis vanuit Rijssen naar Antwerpen

DSC02832Vrijdag 4 februari was het dan zo ver: onze eerste buitenlandse stedentrip kon beginnen. De  bestemming was Antwerpen. Eind 2010 boekten we het Hotel Holiday Inn Express, gelegen in de oude havenbuurt ‘Het Eilandje’ en op loopafstand van de binnenstad van Antwerpen. Dit driesterren hotel bevat 140 ruime en zeer nette kamers. ’s Morgens wordt er een prima ontbijtbuffet geserveerd.

We wilden onze stedentrip in Antwerpen combineren met een dagtrip naar Brussel. We besloten per trein vanuit Rijssen af te reizen naar Antwerpen. In Nederland kon gratis gereisd worden dankzij onze ov-jaarkaarten. In Roosendaal kochten we kaartjes voor het laatste stukje van onze reis door België. Deze kaartjes dienen in Roosendaal te worden gekocht, en niet in het eerste station in België (Essen) omdat je anders tussen de Nederlandse grens en Essen geen geldig vervoersbewijs kunt tonen!

Na een treinreis van ongeveer vier uur, arriveerden we rond 14.00 uur op het centraal station van Antwerpen. Het Antwerpse stationsgebouw is een bezienswaardigheid op zich. Het station telt station 14 perrons verdeeld over 3 niveaus. Vanaf het treinstation was het een kilometer lopen naar ons hotel. Vlak voordat we bij het hotel arriveerden, kwam Josanne erachter dat zij haar paspoort was vergeten. Gelukkig hoefde alleen Jeffrey zijn legitimatiebewijs en de bevestigingspapieren te laten zien in het hotel. Na het inchecken hebben we gelijk de bagage in onze kamer gelegd en liepen we alvast een rondje door de binnenstad van Antwerpen. In een leuk restaurantje aan de Grote Markt hebben we ’s avonds wat gegeten en gedronken.

Treinreis van Antwerpen naar Brussel

Tijdens ons verblijf in Antwerpen, wilden we graag een uitstapje maken richting Brussel. We besloten om dit op zaterdag te doen. Aangezien we bijna een uur met de trein moesten reizen, waren we al vroeg in de ontbijtzaal te vinden. Daarna hebben we gelijk de dagrugtas ingepakt met wat eten en drinken en zijn toen naar het centraal station gelopen. Op het centraal station hebben we aan het loket een retourtje naar Brussel gekocht.

AtomiumEenmaal in Brussel aangekomen, hebben we gelijk twee kaartjes voor de metro gehaald. Dit is vanwege de Franse taal net wat lastiger dan kaartjes kopen in Antwerpen. We wilden eerst richting het Atomium. Vanaf het metrostation Heizel/Heysel was het slechts vijf minuutjes lopen naar dit bouwwerk dat ter ere van de wereldtentoonstelling in 1958 is gebouwd. Het Atomium is 102 meter hoog en voor bezoekers toegankelijk voor een entreeprijs van 11 euro toegankelijk. Er zijn vijf bollen opengesteld voor bezoekers. Deze bollen staan met elkaar in verbinding met roltrappen. Via een snellift kan de bovenste bol bereikt worden. In elke bol was een gedeelte van de tentoonstelling over ruimtevaart te zien.  Hier is een restaurant gevestigd en je hebt een mooi uitzicht over de stad.

In de metro terug naar het centrum was het lastig om te zien op welk metrostation de metro stil stond. Opeens zag Jeffrey dat we bij het juiste station gearriveerd waren. Hij sprong op en stapte de metro uit. Josanne was nog wat aan het dromen en had dit niet zo snel door. Toen ook zij naar buiten wilde gaan, gingen de deurtjes van de metro al dicht. Jeffrey dacht zich nog duidelijk te maken dat hij op het station zou blijven staan en dat Josanne de eerst volgende metro moest pakken die terug ging naar dit station. Jeffrey had overigens net de telefoon van Josanne in zijn zak gestoken waardoor dus ook niet gebeld kon worden. Tevens had hij de rugzak met de metrokaartjes en de portemonnee in zijn zak. Gelukkig ging het zo als afgesproken: een paar minuutjes later kwam Josanne er al weer aan met een andere metro en zo konden we onze weg samen weer vervolgen. Vanaf toen zorgen we er altijd voor dat we beide wat geld op zak hebben.

We zijn uitgestapt bij een metrostation vlakbij de kathedraal van Sint-Michiel en Sint-Goedele. Dit is het belangrijkste kerkgebouw van het oude centrum van Brussel. Het is een immens bouwwerk en van binnen ziet het er net zo indrukwekkend uit als dat de buitenkant doet vermoeden. De entree is overigens gratis.

DSC02973Aan het eind van de middag kwamen we aan op de grote markt in Brussel. Dit is een groot plein in het centrum van de stad. In één van de restaurantjes hebben we wat gedronken. Het meeste dat we van Brussel wilden zien, hadden we inmiddels bekeken. We moesten alleen nog een bezoekje brengen aan Manneke Pis. Dit plassende jongetje van 58 centimeter hoog stelt weinig voor. Desondanks is het wereldberoemd. Het werd al wat schemerig toen we bij Manneke Pis aankwamen. Het was er erg druk met japanners die veel foto’s maakten. Wij konden natuurlijk niet achterblijven en probeerden ook een leuke foto te maken van ons samen met Manneke Pis. Vlak naast Manneke Pis bevinden zich een aantal kraampjes waar je Brusselse Wafels kon kopen. Deze kraampjes hadden we ’s middags al op meer plekken in Brussel gezien. Omdat we toch wel erg benieuwd waren geworden hoe deze wafels smaakten, haalden we een wafel met slagroom en chocolade. Het eten van zo’n wafel bleek nog vrij lastig. Er moesten dan ook heel wat servetjes aan te pas komen voordat we met goed fatsoen terug konden naar het centraal station.

Toen we ‘s avonds terug waren op het centraal station in Antwerpen, zijn we nog een keer door de stad gelopen. Omdat we op een gegeven moment niet precies wisten waar we precies waren en hoe we terug moesten lopen, zijn we een ritje gaan maken met de tram/metro. Omdat we niet precies wisten waar we kaartjes konden kopen en het slechts een klein stukje reizen was, besloten we de kaartjes maar te laten zitten. Vlakbij het centraal treinstation stapten we uit. Vanaf hier zijn we teruggelopen naar het hotel om te gaan slapen.

De binnenstad van Antwerpen

Vandaag wilden we de stad Antwerpen verder bekijken. We begonnen de dag wederom met het ontbijt in het hotel. Daarna zijn we richting de oude binnenstad gelopen.

Elke week is er op zondag de zogenoemde vogeltjesmarkt. In de 16e eeuw werden hier voornamelijk eenden, ganzen en andere pluimvee verkocht , daar stamt de naam ook vanaf. Tegenwoordig kun je er van alles kopen. We kwamen al snel tot de conclusie dat er voornamelijk rotzooi wordt aangeboden. Daarom liepen we door de winkelstraat met gesloten winkels terug naar het oude centrum. De winkels zijn op zondag in Antwerpen namelijk niet altijd geopend.

DSC03036’s Middags hebben we het rustig aan gedaan. We hebben de oude binnenstad verder verkend en we maakten een rondje met de tram door de Chinese buurt. De middag ging snel voorbij en voor het we wisten was het al avond. We hadden nog niet gegeten en begonnen honger te krijgen. Vlakbij het centraal station kwamen we een klein Argentijns restaurantje tegen, Bife Churrasco. Er was één tafeltje bezet en meestal gaan we ergens eten waar meerdere gasten zitten. Na een blik op het eten dat op de borden lagen, hebben we besloten om hier toch te gaan eten. Dit was een goed besluit! Na een heerlijke maaltijd te hebben gegeten (een mixgrill en een portie kipfilet beide met vlaamse frieten), keerden we terug naar het hotel.

De terugreis

Voor de laatste keer dit weekend genoten we van het ontbijtbuffet in het hotel. Daarna was het tijd om de koffers in te pakken en uit te checken. Onze bagage lieten we in de daarvoor bestemde bagageruimte staan, omdat we de binnenstad nog in wilden. De winkels in de moderne winkelstraat waren vandaag wel geopend en het was er vandaag een stuk drukker dan gisteren.

Afgelopen vrijdag en zondag hadden we een aantal leuke winkeltjes gezien waar je Belgische chocoladebonbons kon kopen. Dit hadden we nog niet gedaan, dus dit moest er vandaag maar van komen. Het probleem was dat we niet goed hadden opgelet waar deze winkeltjes gevestigd waren. Zoals je altijd zult zien, kwamen we deze winkeltjes vandaag niet tegen. Na een aantal keer in de oude stad rond te hebben gelopen, kwamen we er eindelijk eentje tegen waar we allebei een doosje bonbons voor het thuisfront hebben gekocht.

Via de haven liepen we terug naar het hotel om onze bagage op te halen. Op het treinstation kochten we bij het loket een treinkaartje naar Roosendaal. Vanaf hier konden we met onze ov-jaarkaart reizen. Na wederom een treinreis van ongeveer vier uur kwamen we tegen de avond aan in Rijssen. Ons stedentripje naar Antwerpen zat er nu echt op. We waren het er allebei over eens dat we zoiets binnenkort maar weer eens moesten gaan doen!