Abu Dhabi Reisverslag

Abu Dhabi is toch geen backpack bestemming dus hoe zijn we hier verzeild geraakt? Heel simpel: we hadden toch een overstap op het vliegveld van Abu Dhabi, dus waarom zouden we er niet een paar daagjes blijven? Na 31 vaak eenvoudige slaapplekken te hebben gehad, was het nu tijd voor wat anders: een heerlijk luxe hotel.

Na het lezen van verschillende reisverslagen, hopen wij met dit Abu Dhabi reisverslag ook een leuke bijdrage te kunnen leveren voor de mensen die zelf ook plannen hebben om naar Abu Dhabi te gaan.

28 november Vliegreis Kuala Lumpur – Abu Dhabi
29 november Abu Dhabi: Marina Mall – Corniche Walk – Emirates Palace
30 november Abu Dhabi: Sjeik Zayed-moskee (de Grote Moskee)
1 december Dubai: Dagtrip vanuit Abu Dhabi naar Dubai
2 december Abu Dhabi: Ontspannen in Luxe
3 december Vliegreis van Abu Dhabi naar huis

Vliegreis Kuala Lumpur – Abu Dhabi

Vanmiddag hebben we Kuala Lumpur en daarmee ook Zuidoost Azië verlaten. De Boeing van Etihad Airways bracht ons in een dikke 7 uur vliegen naar Abu Dhabi. We hebben een goede ervaring gehad met Etihad Airways. De vliegtuigen hebben een mooi interieur in oosterse sferen, het eten is goed en het entertainmentsysteem bevat een grote hoeveelheid films, documentaires en spelletjes. De beenruimte houdt alleen niet echt over.

We hadden voor vertrek uit Nederland al een hotel in Abu Dhabi geboekt: het Park Inn by Radisson Abu Dhabi Yas Island. De reisdatums stonden voor Abu Dhabi toch al vast en we kwamen een redelijke aanbieding op booking.com tegen. Desondanks vonden we het geboekte hotel best aan de prijs. Het voordeel was dat we de boeking kosteloos konden annuleren. Tijdens ons verblijf in Azië hielden we de prijzen van de hotels in Abu Dhabi in de gaten. Een paar weken voordat we naar Abu Dhabi zouden reizen, kwamen we een beter hotel tegen: het Premier Inn Abu Dhabi International Airport. Deze hebben we dan ook gelijk geboekt en onze eerdere boeking hebben we geannuleerd.

Het Premier Inn International Airport opende in september 2013 voor het eerst haar deuren en was dus nog helemaal nieuw. Het hotel had ook een gunstige ligging voor ons: direct naast het vliegveld. Dit was ideaal, aangezien onze late aankomst en ons vertrek in de ochtend.

De loopbrug van het vliegveld naar het hotel was nog niet geopend. Als compensatie reden er gratis shuttle bussen van en naar het hotel. Hier hebben we geen gebruik van gemaakt. Het hotel zit zo dicht bij het vliegveld, dat het ook zonder gebruik te maken van de doorgang op het vliegveld een klein stukje lopen is.

We voelden ons een beetje beschaamd toen we met onze (niet al te goede kleren) en backpacks de hotellobby instapten. Dit was wel wat anders dan al die andere plaatsen waar we hebben overnacht de afgelopen maanden! We kregen de sleutel van een gloednieuwe kamer. Snel douchen en dan heerlijk slapen in het enorme bed.

Abu Dhabi: Marina Mall – Corniche Walk – Emirates Palace

Het was erg prettig dat we, wegens het tijdsverschil met Kuala Lumpur, de klok 4 uur terug konden draaien. We hadden daarom een langere nacht. Dit kwam goed uit na een lange reisdag. Tel daar nog eens een heerlijk zacht en enorm groot bed bij op en je snapt vast en zeker wel dat we goed hebben geslapen.

Op het dak van het hotel is een zwembad aanwezig met veel ligbedjes. Je kijkt uit over het vliegveld en de woestijn. In het hotel is ook een fitnessruimte aanwezig. Het moge duidelijk zijn dat we ons de komende dagen ook wel in het hotel zouden kunnen vermaken! Maar we wilden uiteraard ook nog wat van Abu Dhabi zien en we wilden ook een dagje naar Dubai. Het Premier Inn hotel verzorgt op vaste tijden (zoals aangegeven bij de receptie) een gratis shuttleservice naar het Yas Ferrari World / Yas Water World, Sheikh Zayed Mosque, Marina Shopping Mall en Yas Marina (restaurants en barretjes). Hier hadden we niet op gerekend en is dus een mooie meevaller qua kosten en gemak. We kozen vandaag voor een ritje naar de Marina Shopping Mall.

De Marina Shopping Mall is gelegen op een kunstmatig schiereiland bij de Corniche Walk. In dit overdekte winkelcentrum van vijf verdiepingen en een oppervlakte van 122.000 vierkante meter, vind je zo’n 400 winkels, een grote foodcourt, een bioscoop, bowlingbanen, een ijsbaan en een speeltuin voor kinderen inclusief kleine achtbaan. Er is ook een enorme Carrefour aanwezig. Ideaal, want hier konden we wat broodjes halen. We hadden gedacht dat de prijzen in Abu Dhabi behoorlijk hoog zouden liggen, maar dit is niet het geval. Eindelijk zijn de M&M’s weer betaalbaar!!!: twee zakken voor 4 euro. Aan het eind van de middag, vlak voordat we met de shuttlebus terug naar het hotel zouden gaan, wilden we nog een keer naar de Carrefour om wat eten en drinken in te slaan voor de komende dagen.

Vanaf de Marina Mall zijn we naar de tegenovergelegen haven gelopen. Aan de overkant van het strak blauwe water zie je de skyline van Abu Dhabi. Er zijn nog veel lege plekken te zien, maar het grote aantal bouwkranen die je door de hele stad ziet, verraadt dat dit de komende jaren wel zal veranderen. Je kunt goed zien dat Abu Dhabi een ´nieuwe´ stad is. De hoge gebouwen schieten als paddenstoelen uit de grond, de parken en straten zijn nieuw en nergens is oude rommel te zien.

Abu Dhabi - Haven nabij Marina Mall Abu Dhabi - Overkant van Marina Mall

We liepen via de Corniche Walk richting het Emirates Palace. Aan weerszijden van de weg keken we over het helder blauwe water. De lucht was ook strak blauw, maar dat is in de Verenigde Arabische Emiraten niets bijzonders. Het is er zelden bewolkt en regen komt nog minder voor. Zomers (vanaf april tot en met oktober) lopen de temperaturen hoog op, met uitschieters van ver boven de 40 graden in de maanden juli, augustus en september. In december is het er heerlijk met een graadje of 27.

Het Emirates Palace was ten tijde van de opening het duurste hotel ter wereld: de bouw kostte maar liefst ruim 2 miljard euro. Een aantal feitjes: het Emirates Palace heeft een privé strand van 1.3 kilometer lang, 2 zwembaden, tennisbanen, een cricket-, rugby en voetbalveld en een fitnesscentrum. In totaal heeft het luxe hotel 302 kamers en 92 suites. Voor 10.000 euro per nacht kun je in de grootste suite overnachten. Een verblijf in de goedkoopste tweepersoonskamer kost zo’n 450 euro per nacht. Een verblijf in het Emirates Palace is dus niet voor iedereen weggelegd. Je kunt er wel een kijkje gaan nemen. Het mooie is dat de lobby’s (gratis) te bezoeken zijn. Dan moet je er alleen niet net als Jeffrey bijlopen: in een korte broek (tot ver over de knieën), want dan wordt de toegang je ontzegd. Je moet ook de schouders bedekt hebben en je mag als man overigens ook geen teen slippers aan. Het dragen van sandalen is voor vrouwen wel toegestaan als je het hotel binnen wilt. De lobby van het hotel hebben we dus niet gezien. We hebben wel de enorme tuinen kunnen bekijken van achter de hekken. Wat een enorm complex…

Abu Dhabi - Emirates Palace vanaf de hoofdingang Abu Dhabi - Emirates Palace

Om 4 uur werden we bij de Marina Mall weer door de gratis shuttleservice van het hotel opgepikt. We hebben eerst nog even wat gegeten bij de foodcourt in de Marina Mall. Er is keus genoeg: fastfood (MC Donalds), pizzatentjes en Aziatisch eten.

’s Avonds hebben we lekker gezwommen en gedoucht. Dit is verblijfplaats nummer 32 van onze reis en veruit de beste. Heerlijk om het met zo’n luxe de reis af te sluiten.

Abu Dhabi: Sjeik Zayed-moskee (de Grote Moskee)

Vanmorgen vertrokken we om 11.00 uur vanuit het Premier Inn hotel als enige passagiers met de gratis shuttleservice van het hotel naar de Sjeik Zayed-moskee (ook wel de Grote Moskee genoemd). De shuttlebus rijdt op vaste tijden. Volgens het tijdsschema zou het busje ons om 16.00 bij de moskee kunnen oppikken. Als we eerder terug wilden, dan moesten we zelf vervoer regelen. Onze verwachting was dat we niet 5 uur nodig zouden zijn om de moskee te bekijken. In de omgeving van de moskee is verder niets te zien. We vertelden daarom de chauffeur dat we zelf wel vervoer (een taxi) terug zouden regelen.

De Sjeik Zayed-moskee in Abu Dhabi is de grootste moskee in de Verenigde Arabische Emiraten en de op zeven na grootste moskee ter wereld. De moskee biedt plaats aan 40.000 moskeegangers. Op elke hoek van de moskee bevindt zich een minaret van 115 meter hoog. In totaal zijn er 57 koepels. Deze zijn allemaal verfraaid met wit marmer. De moskee is officieel geopend in 2007 en is vernoemd naar sjeik Zayid bin Sultan al Nuhayyan, de grondlegger en de eerste president van de Verenigde Arabische Emiraten.

Abu Dhabi - Sjeik Zayed-moskee (gezien vanaf de autoweg)

De Zayed-moskee is dagelijks geopend voor bezoekers (met uitzondering van de vrijdagochtend) en is vrij toegankelijk. Mannen en vrouwen moeten via een aparte ingang naar binnen. We hadden al rekening gehouden met de kledingvoorschriften. Josanne had een sjaal meegenomen om haar hoofd af te dekken. Dit was echter niet voldoende: haar armen waren nog een stukje zichtbaar. Daarom moest ze een (niet naar bloemetjes ruikende) zwart gewaad aan. Mannen mogen wel met ontblote onderarmen (in een T-shirt dus) naar binnen. Heb je als man geen gepaste kleding aan? Dan krijg je (kosteloos) een wit (voor de mannen) of zwart (voor de vrouwen) gewaad te leen om aan te trekken.

Op de binnenplaats was het door de weerkaatsing van het felle zonlicht op het witte marmer lastig kijken. Je loopt er ook pal in de zon en dit is met de zwarte kleding (zelfs in deze koelste periode van het jaar) best warm. De mozaïekvloer op de binnenplaats is geplaveid met bloemmotieven, een patroon dat binnen in de moskee op veel plaatsen terugkomt.

In de grootste ruimte moesten we de schoenen uittrekken. Binnen was het lekker koel en het zag er prachtig uit. Op de vloer ligt met een oppervlakte van 5627 m² het grootste tapijt ter wereld. Ook hier vind je weer veel bloemmotieven. Onder de grootste koepel hangt de grootste kroonluchter ter wereld met een diameter van 10 meter en een hoogte van 15 meter.

Abu Dhabi - Binnen in de Sjeik Zayed-moskee Abu Dhabi - Sjeik Zayed-moskee Dresscode

Na een goede twee uur waren we uitgekeken. Nu moesten we nog vervoer hebben terug naar het hotel. Dit was geen probleem. Op de parkeerplaats bij het de moskee, zijn genoeg taxi’s te vinden. De taxi’s rijden in Abu Dhabi op een meter en zijn betrouwbaar. Het was een kort ritje van 25 minuten (en zo’n 25 km) naar het vliegveld. De prijs van het taxiritje van de Sjeik Zayed-moskee naar het vliegveld van Abu Dhabi (en dus ons hotel) kostte ons 40 Dirham (zo’n 8 Euro).

Abu Dhabi - Yas Marina‘s Middags hebben we even gezwommen in het zwembad op het dak van het hotel en ‘s avonds zijn we met de shuttleservice naar Yas Marina vertrokken. Hier zijn een aantal restaurants te vinden. De menukaarten maakten gelijk al duidelijk dat dit gezien de fikse prijzen niet wat was voor ons. We hebben daarom maar wat rondgeslenterd en anderhalf uur op een bankje gezeten om auto’s en bootjes te kijken. Een dik anderhalf uur later werden we weer door het shuttlebusje opgepikt. Even later zaten we op het vliegveld te eten in een Aziatisch eettentje. Heerlijk!

Dubai: Dagtrip vanuit Abu Dhabi naar Dubai

Vandaag staat Dubai op het programma! Dubai, de stad van de records en luxe. De medewerkers van het Premier Inn hotel hebben ons geholpen met het maken van een route om zoveel mogelijk van Dubai te kunnen zien in één dag.

We hadden nog een aardig reisje voor de boeg, dus we gingen vroeg uit bed. Om 6:30 uur hebben we onze dagrugtas gepakt en vertrokken we naar het busstation bij het vliegveld. We moesten eerst met de bus naar het Al Wada busstation. Hier konden we overstappen op de bus naar Dubai. De busreis van Abu Dhabi naar Dubai duurde iets minder dan 2 uur. Wil je meer weten over het busvervoer tussen Abu Dhabi en Dubai? Lees dan onze blogpost met informatie over het maken van een dagtrip vanuit Abu Dhabi naar Dubai.

In Dubai kwamen we aan op het Al Ghubaiba busstation. We wilden in Dubai als eerste naar de Dubai Mall. De Dubai Mall is vanaf dit busstation te bereiken met bus nummer 29, zo lieten we ons vertellen door een informatiemedewerker. Deze meneer raadde ons ook aan om een Silver Nol Card aan te schaffen. Deze kaart werkt op ongeveer dezelfde wijze als het Nederlandse OV-Chipkaart systeem. De Nol Card (Nol is Arabisch voor ‘rit’), is namelijk een chipkaart die je moet gebruiken voor het betalen in het openbaarvervoer in Dubai. De Silver Nol Card kostte ons 20 Dirham: 6 Dirham voor de aanschaf van de kaart en14 Dirham reistegoed. Volgens de informatiemedewerker was dit genoeg om een aantal ritjes met het openbaar vervoer te maken in Dubai.

De busrit vanaf het Al Ghubaiba busstation naar de Dubai Mall schoot niet echt op. Het was erg druk op de weg. De verkeersdrukte is de keerzijde van de enorme groei die de stad heeft doorgemaakt. Je rijdt in feite in een lange file van stoplicht naar stoplicht. Onderweg vingen we al een glimp op van de Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld.

Na een busrit van drie kwartier, arriveerden we bij de Dubai Mall, het grootste overdekte winkelcentrum ter wereld. Het winkelcentrum maakt deel uit van de Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld. In het winkelcentrum is plaats voor zo’n 1200 winkels, de parkeergarage kan 14.000 auto’s stallen, er zijn 22 bioscoopzalen aanwezig, je kunt er schaatsen op de indoorschaatsbaan en er zijn twee foodcourts waar nagenoeg alle keukens van de wereld vertegenwoordigd zijn. Alsof dat nog niet genoeg is, vind je in de centrale ruimte het grootste aquarium ter wereld. In een kunstmatig aangelegde vijver voor de Burj Khalifa aan de westkant van de Dubai Mall, bevindt zich de Dubai Fountain. Dit is niet alleen de grootste, moor ook de duurste fontein ter wereld. De fontein is 275 meter breed en het water wordt tot een hoogte van maar liefst 152 meter de lucht in gespoten. Deze hoogte valt alleen in het niet bij de 828 meter hoge Burj Khalifa. Maargoed, zelfs de hoge wolkenkrabbers rondom dit hoogste gebouw ter wereld lijken niets meer dan ietwat uit de kluiten gewassen flatgebouwtjes. Op een aantal vaste tijdstippen treedt de fontein in werking. De watershow wordt begeleid door muziek en is vanaf elke plek rondom het meer te bezichtigen. Wij hebben de shows van 13.00 en 13.30 uur bekeken en vonden het een indrukwekkend schouwspel.

Dubai - Rondom de Dubai MallDubai - Fontein Dubai Mall

Dubai - Burj KhalifaRondom deze fontein heb je ook het beste zicht op de Burj Khalifa. Het is moeilijk voor te stellen hoe verschrikkelijk hoog dit gebouw is. De omliggende wolkenkrabbers (ook al zo’n 300 meter hoog) lijken in het niet te verdwijnen. Het hoogste gebouw ter wereld biedt onderdak aan kantoren, appartementen, een hotel en diverse sport en ontspanningsfaciliteiten. Vanaf het observatiedek in het gebouw schijn je een fantastisch uitzicht over Dubai te hebben. Wij zijn niet in het gebouw zelf geweest. Het wordt aangeraden om je toegangstickets online vooraf vast te leggen. Je mag dan op het door jou gekozen tijdstip naar binnen. Omdat we maar één dag in Dubai zijn en veel willen doen vandaag, wilden we niet vastzitten aan bepaalde tijden en hebben we besloten om dit niet te doen.

Ons volgende reisdoel in Dubai was het Atlantis hotel op het palmeiland Palm Jumeirah. Het palmeiland is een project dat Dubai de laatste jaren veel bekendheid heeft gebracht. Het kunstmatig aangelegde eiland heeft de vorm van een grote palmboom. We reisden eerst per metro (feitelijk is het een monorail) vanaf het metrostation 25 (Burj Khalifa/Dubai Mall) naar metrostation Nakheel.We stapten in de achterste wagon en konden daardoor veel van Dubai zien. Hoe verder we van de Burj Khalifa af kwamen, hoe groter en indrukwekkender het gebouw werd. Van een (grote) afstand zie je pas echt goed het enorme hoogteverschil met al de andere wokenkrabbers in de stad. Op het station Nakheel stapten we uit. Dit is het meest dichtstbijzijnde metrostation. De monorail naar het palmeiland is namelijk niet direct aangesloten de tot nu toe enige metrolijn die de stad kent.

Vanaf de Gateway Towers, gelegen naast het Royal Mirage Hotel, kun je met een 10 minuten durend ritje per monorail afreizen naar het Atlantis Palm Hotel. Dit hotel is gelegen op het uiteinde van het eiland. We wilden vanaf het Nakheel metrostation lopen naar het beginpunt van de monorail. Volgens de medewerkers van het metrostation was dit veel te ver. Het was wel 20 minuten lopen! En dat kon in hun ogen toch echt niet. We konden veel beter een taxi nemen. Daar dachten wij toch echt anders over. Al met al was het dankzij een wegopbreking iets langer dan 20 minuten wandelen. Onderweg kwamen we langs een hotel waar een aantal enorm dure auto’s voor de deur stonden. Dit soort luxe wagens zie je trouwens heel veel in de stad.

Na het bezoek aan het palmeiland, wilden we naar de Mall of Emirates. We vroegen daarom gelijk aan de ticketbalie van de monorail wat de kosten ongeveer waren voor een taxiritje naar dit winkelcentrum. Een ritje in een normale taxi (er zijn ook duurdere luxe taxi’s) zou rond de 15 Dirham gaan kosten. Vanaf het Atlantis hotel op het uiterste puntje van het palmeiland, kost een taxiritje naar de Mall of Emirates 35 Dirham. Een singleticket (alleen de heenreis) naar Atlantis kost per monorail 15 Dirham. Een retourtje met de monorail kost 25 Dirham. We waren er al snel uit: we kochten een single ticket voor de monorail en vanaf het Atlantis hotel wilden we per taxi doorreizen naar de Mall of Emirates. Dit kostte de minste tijd en was het voordeligste.

Het mooie van de monorail, is dat deze hoger is gelegen dan de weg. Je kunt hierdoor iets van de vorm van het eiland zien. Wij vonden dit nogal tegenvallen. Onderweg konden we de Burj Al Arab, één van de meest luxe hotels ter wereld, goed zien. Dat was dan wel weer leuk. Rondom het Atlantis hotel is niet zoveel te zien. Vanaf de voorzijde (een deel hiervan is alleen voor de gasten bereikbaar) heb je een mooi uitzicht op de nog prille skyline van Dubai. Over een aantal jaar zal dit er vast en zeker heel anders uit zien!

Dubai - Skyline vanaf het PalmeilandDubai - Hotel AtlantisDubai-Burj-Al-Arab-Hotel-gezien-vanuit-de-monorail-naar-het-Palmeiland

We hadden het hier al snel gezien en dus moesten we op zoek naar een taxi. We wilden namelijk nog naar de Mall of Emirates. De taxiplaats zit min of meer aan de voorzijde van het hotel. Aan de achterkant van het hotel worden de mensen uitgelaten. We hadden al snel door dat we aan de achterzijde waarschijnlijk het snelste een taxi zouden krijgen. En ja, binnen een paar minuten waren we op weg naar de Mall of Emirates.

Dubai - Aantal auto's voor de Mall of EmiratesWe werden direct aan de voorzijde van het winkelcentrum uitgelaten. Vlak naast een aantal geparkeerde auto’s: een gele Transporter, een groene Lamborghini, een rode Ferrari en een oranje McLaren. Het bijzondere aan de Mall of Emirates is dat er binnen in dit winkelcentrum een grote skihal aanwezig is. Jawel, je leest het goed. In Dubai kun je (ook zomers wanneer het ver boven de 40 graden is) skiën. De skipiste kun je ook vanuit het winkelcentrum zien. Uit de speakers in het winkelcentrum werden de mensen opgeroepen tot gebed.

Het was inmiddels donker geworden en we vonden het mooi geweest voor vandaag. We haalden nog even wat te eten in de foodcourt van de Mall of Emirates. Daarna gingen we op zoek naar een bus die ons terug naar Abu Dhabi kon brengen. We vroegen aan een informatiemedewerker op het metrostation Mall of Emirates welk busstation het makkelijkst vanaf hier te bereiken was. Hij vertelde dat het IBN Battuta busstation de beste optie was. Dit busstation ligt in het zuidwesten van Dubai aan de rand van de stad. Het voordeel hiervan is dat je niet eerst heel Dubai weer door moet rijden.

Toen we op het IBN Battuta busstation aankwamen, zagen we een lange rij mensen staan. Jeffrey vroeg aan iemand vanaf welke halte de bus naar Abu Dhabi zou vertrekken. “Achteraan in de rij aansluiten, Sir,” was het antwoord. Het buskaartje konden we kopen in de bus. Elk uur vertrok er vanaf dit busstation een bus naar Abu Dhabi. De eerstvolgende bus zou over een goed kwartier arriveren. We telden een totaal van zo’n 60 mensen die voor ons stonden te wachten op de bus. Er pasten 48 mensen in de bus. Wij konden dus niet mee en moesten nog een uur wachten. Er vertrekken vanaf andere busstations verspreid door Dubai ook veel bussen naar Abu Dhabi. Het zou ons ook weer reistijd kosten om naar een ander busstation te gaan, dus er zat niets anders op dan een uurtje wachten. Een medewerker van de busdienst zorgde dat iedereen in een nette rij bleef staan. Je mocht niet naast elkaar staan, want er moest een “proper line” worden gevormd. Het instappen in de bus verliep rustig. Wat een verschil met China! Daar wordt geduwd en getrokken om als eerste de bus in te komen. Hier kroop niemand voor en er werd niet geduwd en getrokken. Vlak na vertrek kwam er iemand langs die de buskaartjes verkocht. We konden de 2x 25 Dirham gepast betalen.

In Abu Dhabi stapten we om 22.00 uur op hetzelfde busstation uit als waar we vanmorgen waren vertrokken: het Al Wahda busstation. Onderweg zagen we ons hotel al liggen, maar helaas stopt de bus verder nergens. We moesten daarom weer met een andere bus van het Al Wahda busstation naar het vliegveld. Het was een lange en best vermoeiende dag, maar het was het waard! We zijn in Dubai geweest!

Abu Dhabi: Ontspannen in Luxe

In eerste instantie hadden we vandaag naar het Yas Waterworld (een enorm groot waterattractiepark) en misschien ook naar Ferrariworld gewild. Het wordt sterk aangeraden (ook door de mensen van het Premier Inn hotel) om deze parken niet in het weekend te bezoeken. De weekenddagen zijn in de Verenigde Arabische Emiraten anders dan in Nederland. Vrijdag en zaterdag is het hier weekend. Het beste was dus om vandaag, een dag na het weekend, naar de attractieparken te gaan. Helaas zijn 2 en 3 december nationale feestdagen. De medewerkers van het hotel verwachtten daarom grote drukte in de attractieparken. Hier hadden we geen zin in. De toegangsprijzen zijn erg hoog (235 AED, zo’n 45 Euro). Dit is op zich geen probleem, maar we wilden niet ook nog eens de hele dag in lange wachtrijen staan. Even hebben we nog getwijfeld om weer met de shuttleservice naar de Marina Mall te gaan. Uiteindelijk hebben we dit toch maar niet gedaan en hebben we ons vermaakt bij het zwembad van het hotel.

’s Avonds aten we, net als de vorige dagen, op het vliegveld. Deze eetgelegenheden zijn als enige lopend te bereiken vanaf het hotel. We hadden weer de keus uit de Mc Donalds en een Aziatisch eettentje. We kozen beide voor een groot bord rijst met wat vlees. De prijzen vallen hier overigens hard mee. Ter indicatie: Mc Donald groot dubbel spicy chicken menu + een chickenburger en een grote patat en 2 ijsjes: 48 Dirham (9.80 Euro). Voor een bord met rijst en vlees betaal je 28 Dirham (5,70 Euro).

Abu Dhabi - Fitnesszaal Hotel Premier Inn Airport Abu Dhabi - Zwembad Hotel Premier Inn Airport

Vliegreis van Abu Dhabi naar huis

Aankomst op Schiphol (1)Vandaag was het tijd om naar huis te gaan. Ons vliegtuig vertrok om 10.30 uur. We wilden lopend naar het vliegveld. Hoewel de directe doorgang vanaf het vliegveld naar het Premier Inn hotel nog niet klaar was, ben je lopend (via de parkeerkelder) een stuk sneller op het vliegveld dan met het shuttlebusje. Het busje moet namelijk helemaal omrijden. Ondanks diverse keren te hebben gezegd dat het geen probleem voor ons was om een stukje te lopen, bleven de medewerkers van het hotel erop aandringen dat we met het busje moesten gaan. Lopend was te ver. We hadden toch tijd genoeg, dus we zijn maar gedwee in het busje gestapt.

Na een vlucht van 6.5 uur stonden we weer met onze beentjes op Nederlandse bodem. We zullen nu maar weer moeten wennen aan het normale leven. We hopen in de toekomst de backpacks nog wel een keer weer in te pakken voor een lange reis!