Siem Reap: Het schitterende Angkor

28-10-2013

Bus Mekong ExpressVandaag gaan we met de bus van Phenom Penh naar Siem Reap. We hadden gisteren de tickets meegekregen en zouden om 7:45 uur opgehaald worden. Wij stonden netjes om 7:40 klaar. Het duurde en het duurde en er kwam geen busje om ons op te pikken. Het hotel belde naar de Mekong Express en die gaf aan dat we tussen 7:45 en 8:30 uur opgehaald zouden worden, beetje vreemd want je moet 20 min voor vertrek aanwezig zijn op de opstapplaats en om 8:30 uur vertrekt de bus. Om 8:15 uur was het busje er eindelijk en we moesten nog iemand ophalen. Het verkeer was werkelijk een chaos! We stonden meer vast dan dat we reden en op een gegeven moment gingen  we linksaf, terwijl het busstation rechts af was. De man achterin de bus wist het ook niet en de chauffeur met zijn bijrijder kon maar gebrekkig Engels. Inmiddels hadden we zelf al bedacht dat de bus er vandoor was gegaan en dat ze hem met het kleine busje maar in moesten halen, het was immers al 9:00 uur geweest. Dit bleek ook het geval te zijn. Toen we de bus inhaalden werd er gebeld en de bus werd afgesneden zodat deze moest stoppen. Wij konden onze tassen gauw onder in het ruim gooien en plaats nemen op onze stoelen. We hadden stoel 3 A&B en wij dachten dat dit weer aan de verkeerde kant zou zijn aangezien de wc’s in deze rij zitten. Dit was nu niet het geval. Allebei de rijen hadden evenveel ruimte, een stuk meer overigens dan de vorige keer.

Drijvende huisjesRond 12:00 uur zijn we gestopt bij een restaurantje. We hadden vanmorgen harde broodjes gekocht dus hoefden niet wat te eten. Een lekker koude cola gaat er altijd wel in en we hebben maar een zakje chips gegeten, om toch wat aardappelen binnen te krijgen ;). Na de stop hoefden we nog maar 2 uurtjes te rijden, tenminste voordat de bus het opgaf. Wat er precies aan de hand was, weten we niet, maar nadat de chauffeur een half uurtje aan het prutsen was geweest aan de onderkant van de bus, konden we weer doorrijden. De reisleider vroeg of we een tuktuk via hem wilde regelen, voor 4 dollar, want we werden niet vlakbij de oude markt afgezet, maar 5 km er vanaf. Wij hadden niks geregeld want ons hotel zit 500 meter van de oude markt en dus de plek waar we dachten aan te komen. Dit stukje wilden we lopen. Nu we op een andere plek aankwamen dan waar we dachten, moesten we dus snel even bedenken wat we zouden doen.  We hebben het hotel nog gemaild of ze ons op wilden pikken, die hebben gratis pickup maar deze hebben de mail niet op tijd gelezen.

Huis op palen (onderweg)Toen we op de busplaats kwamen, ging de poort achter de bus dicht en stonden alleen tuktuk’s die een band hebben met de Mekong Exrpess. Jeffrey heeft met een chauffeur geregeld dat hij ons voor 3 dollar naar het hotel brengt. Voordat we weggingen, begon hij over Angkor. Hij wil die dagen graag onze tuktukchauffeur zijn en hij hoopte dat wij nog een chauffeur nodig waren. Hij wil er dan (uiteraard speciaal voor ons) wel een mooi prijsje van maken. We hebben gezegd dat we dit al geregeld hebben bij het hotel. Dit hebben we nog niet, maar volgens de recensies op internet blijkt het hotel een goede tuktukservice te hebben met goede prijzen en dit lijkt ons wat betrouwbaarder dan de tuktuks op straat.

Toen we bij het Prohm Roth Guesthouse waren, begon de chauffeur weer een heel verhaal af te steken. Daarna had de chauffeur nog 1 vraag, of hij een dollar extra kon krijgen. Neen. Ze zien ons gewoon als wandelende banken, grappenmakers.

De receptie was niet op de hoogte dat we zouden komen. We hadden gisteravond laat geboekt, misschien dat dat de oorzaak hiervan was. Er werd snel een kamer gereed gemaakt, maar de badkamer was verre van schoon. Inmiddels zijn we al wat gewend dus ook dit stoort ons niet meer. We hebben de tassen neergezet en zijn direct naar het centrum gelopen, dat op 3 minuten loopafstand ligt.

We gaan een tour doen door het Noorden van Cambodja en hebben afgesproken met Andre, onze contactpersoon van Cambodia Travelpartner om het een en ander door te nemen. We hebben eerst een rondje gelopen over de markt en zijn toen bij hem een kijkje gaan nemen. We hebben de route besproken en we hebben er zin in! We zullen eerst 2 a 3 dagen Angkor Wat doen en daarna begint de tour van 6 dagen. Wij hebben er zin in! We hebben wat gegeten in het restaurant onder het tourbureautje, waar de schoonouders van de man de eigenaars van zijn.

Na een lange dag in de bus zijn we een beetje moe en zijn daarom naar onze kamer gegaan. De man achter de receptie gaf aan dat we in de verkeerde kamer zitten. We mochten vannacht blijven maar morgen na het ontbijt moeten we verhuizen naar een zelfde kamer iets verderop de gang. Prima!

Op de kamer zag Josanne een staartje en 2 pootjes onder een schilderij vandaan komen. Jawel een gekko! Dat beestje hebben we vakkundig gevangen met de prullenmand in de kast. Opgeruimd staat netjes.

29-10-2013

Angkor circuitsOp naar Ankor! Vanmorgen zijn we om 8:15 uur vertrokken naar Angkor, nadat we een heerlijk ontbijtje hadden en we van kamer zijn gewisseld.  Angkor Watt is een de grootste tempel en Angkor in de benaming van het gehele tempelcomplex. Er zijn 2 lussen te rijden namelijk de rode (smalll circle) en de groene (big circle). De tempels gelegen in de small circle zijn het indrukwekkendst en hier is Angkor Watt onderdeel van. Wij hebben vandaag gekozen voor de big circle zodat we de mooiste en grootste tempels overhouden voor morgen. Als toevoegen wilden we ook de tempel Banteay Srei bezoeken. Deze tempel ligt ongeveer 20 kilometer buiten de route van vandaag, maar tegen een extra vergoeding van 10 dollar wilde de tuktukchauffeur hier wel heenrijden. Onze chauffeur is overigens zelf werkzaam in het guesthouse. Hij vertelde ons het één en ander over de tempels en gaf ons alle tijd om de tempels te bekijken.

Bij de ticketoffice wordt er een digitale foto van je gemaakt en deze komt op je papieren pasje te staan. Deze moet je bij elke tempel laten zien en hiermee mag je ook gratis naar de toilet. De tempels liggen vrij ver uit elkaar (niet op loopafstand). Wij hebben gekozen voor een 3 daagse ticket, prijs: 40 dollar. Een ticket voor 1 dag is 20 dollar. We weten nog niet of we 2 of 3 dagen gaan maar dit was de goedkoopste optie, ook wanneer je 2 dagen gaat. Aan het begin van de rode lus liepen allemaal apen. De small en big circle lopen in het beginstuk synchroon, we zagen daarom Angkor Watt in de verte al liggen.

Preah KahnWij reden de big circle tegen de klok in. De eerste tempel die we bezochten, was daarom de Preah Khan. Het was een vrij groot complex met veel prachtige versierde stenen. Deze tempel ligt vrij beschut tussen de bomen. Als je hier rondloopt, zie je het gevecht tussen de menselijke bouwwerken en de natuur. Enorme bomen zijn in de loop van de eeuwen over de muren gegroeid. Helaas schijnt de zon met dunne straaltjes door de bladeren waardoor het op sommige plekken moeilijk is om foto’s te maken. Halverwege het complex begon een jongen met ons mee te lopen en gaf aan waar we mooie foto’s konden maken, hij vertelde er ook achtergrondinformatie bij. Dit vinden wij erg leuk, maar wij vinden het niet leuk dat we straks vies veel geld moeten betalen voor iets waar we niet om gevraagd hebben. De jongen was moeilijk af te schudden. Uiteindelijk zijn we een andere kant op gelopen en daar langzaam een aantal foto’s gemaakt. Bij terugkomst bleek hij en ander slachtoffer te hebben gevonden. Er waren meerdere van deze jongens maar deze hebben we direct duidelijk gemaakt dat we geen gids willen. Op sommige plekken wordt je niet goed van al die zeurende kinderstemmetjes die je armbandjes, postkaarten en andere rommel aan willen smeren. Sommigen blijven je hardnekkig volgen en het enige dat dan lijkt te helpen is negeren of boos kijken (vooral Josanne kan dit laatste erg goed als ze het zat is).

DSC09743 (120)Er staan ook mensen met boeken over de tempels van Angkor Watt te verkopen. Dit leek ons wel leuk omdat alle tempels er met foto’s en geschiedenis instaat. Josanne vroeg naar de prijs van het boek en dit moest 15 dollar kosten, dit wilde wij er echter niet voor kwijt. De verkoper begon een heel verhaal af te steken in het Frans en na hem even te hebben aangehoord, zei Jeffrey in zijn beste Frans dat we geen Frans spraken. De jongen begon hard te lachen en ging over in het Engels. Ondertussen verlaagde hij de prijs al naar 11 dollar. Wij gingen er niet op in en deden geen tegenbod. De man heeft ons een heel eind nagelopen voordat we hem kwijt waren. Onderweg zakte de prijs steeds verder. Wij deden geen bod, maar uiteindelijk zei hij: 6 dollar. We gingen er nog steeds niet op in en wilden eerst even aan onze tuktukchauffeur overleggen wat een redelijke prijs is: 6 Dollar was goedkoop en 10 Dollar was wat te hoog. Dus daar ergens tussenin. Jeffrey ging terug met 6 dollar aangezien dit de prijs was die de jongen vroeg.  Hij probeerde echter er nog wel 1 dollar bij te krijgen. Jeffrey heeft voet bij stuk gehouden en heeft het boek voor 6 dollar gekocht. We vonden het boek erg handig. De chauffeur zocht elke keer de tempel op in het boek en wij konden dan de achtergrond informatie lezen terwijl we aan het rijden waren

DSC09743 (103)Onze chauffeur brengt ons van de ene naar de andere tempel en wacht wij terug zijn. Hij heeft een koelboxje met ijs en daar legt hij steeds flesjes water voor ons in. Heerlijk, aangezien het behoorlijk warm is en er daarom heel wat zweetdruppels wegvloeien. Na een heel aantal prachtige bouwwerken te hebben gezien, was het tijd voor de lunch. Een vriend van hem had een eetgelegenheid en daar konden we lunchen. Waarschijnlijk krijgen alle tuktuk chauffeurs daar gratis eten want het zat er vol met alle westerse toeristen die we ondertussen gezien hadden, dit zijn er trouwens niet veel. Voordat we het eten hadden, was er al een half uur voorbij. Daarna konden we doorlopen naar de overkant van de weg voor een mooie tempel (Banteay Samre).

Bewerkte stenen in Banteay SreiRond 13:30 uur zijn we naar de Banteay Srei tempel gereden. Deze tempel ligt zo’n 20 kilometer buiten de big circle. Met de tuktuk is dit ongeveer 30 minuten rijden door rijstvelden en dorpjes, leuk om te doen! Deze tempel is erg mooi, er zijn veel details gegrafeerd in de stenen en de kleuren van de stenen zijn prachtig.  Van hieruit zijn we naar de laatste tempel gereden om de zonsondergang te bekijken. De Pre Rub was de minst drukke volgens onze tuktukchauffeur, daar willen we dus naar toe. We hebben een paar mooie foto’s gemaakt maar echt spectaculair vonden we het niet.

DSC09743 (224)Tijd om terug te gaan naar het hotel! Het was inmiddels ook al 17:45 uur dus we hadden er al een mooie dag opzitten. Snel wat eten en even pinnen om daarna lekker te douchen. En dat douchen was fijn, we hadden namelijk warm water. Dit hebben we de afgelopen maand nog niet eerder gehad. Ondanks dat koud douchen na een hete dag ook wel fijn is, voelt een warme douche ook wel erg lekker aan. We gaan vroeg slapen vanavond want morgen moet we om 04:30 uur opstaan om de zonsopgang te gaan bekijken in Angkor Watt. Reizen = niet altijd vakantie houden, maar af en toe zwaar werk ;).

De tempels die we vandaag hebben bezocht:

Preah Kahn: 1 Preah Khan
Neak Pean: 2 Neak Pean (door het regenseizoen onbereikbaar)
Ta Som: 3 Ta Som
East Mebon: 4 East Mebon
Banteay Samre: 5 Banteay Samre
Banteay Srei: 6 Banteay Srei
Pre Rub: 7 Pre Rub

30-10-2013

Angkor Watt zonsopkomstVanavond is de Keizer winterfair. Helaas kunnen we daar niet bij zijn L. Vanmorgen ging onze wekker al om 4:30 uur, we hadden namelijk om 5:00 uur met onze tuktuk chauffeur afgesproken om naar Angkor Watt te gaan om hier zonsopgang te bekijken. We hadden onze vesten bij ons want het zou waarschijnlijk wel wat fris zijn zo vroeg in een tuktuk, nou niks niet! Het was gewoon rond de 25 graden hoor. Het idee van zonsopgang hadden meer mensen opgevat en het stond rijen dik voor de gracht. Hier kun je mooie foto’s maken met de weerspiegeling van het water. Wij zijn op de rand van een andere tempel geklommen om de zonsopgang te kunnen vast leggen. Het was leuk om te zien maar het was wel een beetje overgewaardeerd.  Onze chauffeur gaf aan dat we Angkor Watt beter later konden bezichtigen van binnen want door de stand van de zon was het nu niet goed om foto’s te maken.

Veel mensen gingen ontbijten bij 1 van de diverse keetjes. Wij niet, wij hebben stokbroden gekocht bij een soort bakfiets die zelf de stokbroodjes afbakt en deze hebben we lekker opgepeuzeld in de tuktuk op weg naar de volgende tempel. Vandaag rijden we trouwens de kleine, rode cirkel. Deze bevat naast een aantal kleine tempels de 3 hoogtepunten namelijk Angkor Watt, Bayon  en Ta Prohm. Het is in deze tempels oppassen met mensen die je wierook aanreiken om bij een beeld neer te zetten en samen bidden, dit kost je dan naderhand een mooie duit.  Ze probeerde dit diverse keren bij ons maar wij hebben er vriendelijk voor bedankt. Ook moet je uitkijken met meisjes die van alles willen verkopen, wij kregen gratis armbanden die we uiteraard niet aanpakten. Josanne hield het fototoestel met 2 handen vast omdat ze bang was dat ze de armbanden alsnog snel om de arm zouden doen maar dit hielp ook niet. Ze legden de armband op haar handen, met dat ze de armband wilde laten vallen, had het meisje door dat het echt niet ging lukken. We worden een beetje geïrriteerd van al dat schooieren. Gelukkig gebeurt dit lang niet overal en kun je veruit het grootste deel van je bezoek ongestoord rondlopen (vooral bij de wat minder bekende tempels).

Bayon (gezichten)We waren mooi voor de drukte aan en hebben veel tempels gezien zonder dat er mensen voor je fotocamera langslopen, een groot irritatiepunt bij Josanne. Het vroege opstaan heeft toch wat opgeleverd. De Bayon tempel (centraal gelegen tempel van de oud Angkoriaanse hoofdstad Angkor Thom) was een super mooie en grote tempel met 54 torens die elk 4 gezichten hebben. Indien er vroeger een nieuwe koning kwam, moest de tempel worden afgebroken en na de eisen van de nieuwe koning weer opgebouwd worden. De laatste koning heeft het niet af laten breken maar laten veranderen. Alle pilaren die in deze tempel stonden zijn voorzien van gezichten aan alle 4 de zijden. De blij kijkende gezichten zijn goden en de gezichten met een grimas zijn demonen. We waren hier zo goed als alleen, dus we hebben ongestoord rond kunnen lopen en alle tijd kunnen nemen voor het maken van leuke foto’s.

Van hieruit zijn we langs Bapuon gelopen en langs het olifantenterras en naar de Leper King terras. Dit zijn allemaal erg leuke bouwwerken om te zien. Hier en daar worden restauratiewerkzaamheden verricht. Zo worden er hier en daar nieuwe beelden geplaatst die (nu nog) heel anders van kleur zijn.

Ta ProhmBij de Ta Prohm Zijn de films van Tomb raider gemaakt. Met name Josanne had hier grote verwachtingen van maar het viel nogal tegen. Het is wel mooi om te zien hoe de enorme wortels van bomen de muren verzwelgen maar de tempels met veel details op muren vinden we mooier. Deze tempel wordt door tours meegenomen in hun programma en bestempeld tot 1 van de mooiste tempels maar dit is echt niet zo. Misschien als je de rest nog niet hebt gezien dat het voldoet aan de verwachting maar bij ons was dat niet het geval.

Na nog 2 kleine tempels kwamen we aan bij Angkor Watt. Het grootste complex van Angkor. Het was inmiddels 11:30 en ontzettend warm. De zon schijnt volop en er zijn geen wolken of wind. We hebben een koude cola en een grote fles water gekocht. Het vrouwtje vroeg 1 dollar voor de cola en 2 voor het water. Jeffrey ging hier niet mee akkoord waardoor het vrouwtje zei 1.50 voor het water. Nee, 2 dollar voor allebei anders laat het maar zitten. Okay zei het vrouwtje tot onze verbazing. Het afdingen begint te wennen. Als je erover nadenkt is het stom om voor een paar euro cent af te dingen maar dit gebeurt een paar keer per dag.

Angkor WattVoordat je in Angkor Watt zelf bent, moet je een over een betonnen weg zonder schaduw. Door de warmte lijkt het een lange weg. We hebben een paar mooie foto’s gemaakt aan de gracht en hebben een foto voor de wall of travel. Het complex is enorm groot van binnen. Enige tijd geleden is de derde verdieping gesloten geweest omdat er mensen vanaf waren gevallen en sommige mensen hebben dit niet overleefd. Wat ons betreft eigen schuld want je ziet sommige toeristen de tempels letterlijk beklimmen. De derde verdieping is nu weer open, ze hebben sommige uitgangen naar het dak dichtgemaakt door hekken en ze hebben een nieuwe houten trap naar boven gemaakt. De oorspronkelijke traptreden zijn zo scheef en ongelijk dat dit te gevaarlijk is. Wij wilden ook naar boven maar Josanne had weer verkeerde kleren aan. Haar schouders waren niet helemaal bedekt en die moest wel. Ze wilde haar sjaal om doen maar dit mocht uiteraard ook niet. Gelukkig had ze nog een wit t shirt in de tas zitten die ze er gauw overheen trok. 1 voor Josanne – 0 voor de Cambodjanen. Er staan enkele afgodsbeelden boven en waarschijnlijk is het niet netjes om hier met blote schouders voor te verschijnen. Ook moeten je knieën bedekt zijn maar dit hadden we.

Van hieruit zijn we tegen 13.00 uur teruggegaan naar het hotel voor een slaapje onder de airco. De warmte put behoorlijk uit en we waren er vanmorgen natuurlijk al erg vroeg uit. We hebben laat wat gegeten is een smerig tentje waar het eten uiteraard weer heerlijk was. Het enige minpunt was dat er een enorme kakkerlak over de vloer liep, zo’n grote hebben we nooit gezien. En het is een beetje vervelend dat we het eten nooit tegelijk krijgen. Meestal heeft de één het bijna op en dan moet de ander het nog krijgen. Dit is bij alle eettentjes zo.

De tempels die we vandaag hebben bezocht:

Ta Prohm: Ta Prohm
Angkor Watt: Angkor Watt

31-10-2013

Vandaag is het een lambaldag. We hadden voor vandaag de tempels op de planning die verder weg lagen maar deze hebben we dinsdag er al bij gedaan. We wilden uitslapen maar om kwart over 9 waren we al klaar wakker. Tijd om te lamballen dus! We hebben het een en ander op internet gedaan en zijn toen maar gaan lunchen. Het is vandaag weer erg heet en zijn rond 14:00 uur terug gegaan naar het hotel. We hebben gisteren gekeken om eventueel naar een oorlogsmuseum te gaan waar veteranen gratis hun verhaal vertellen maar naar beter onderzoek blijkt dit niet zo gratis. Ze vertellen wel hun verhalen maar verwachten dan dat je een hoop dollar fooi geeft. We zijn een beetje klaar met al die verwachtingen en gaan dus maar niet. Ze zien ons als wandelende banken en dit zijn we echt niet, wij moeten ook opletten met wat we doen maar dat schijnt niet iedereen in te zien.

We hebben vanavond bij twee eettentjes gegeten. Jeffrey was in vorm en had honger. Morgen (1-11-2013) begint onze 6-daagse rondreis door het noorden en oosten van Cambodja:

[iframe height=”750″ src=”http://mapsengine.google.com/map/u/0/embed?mid=zOH70KuKMLDU.kvoL2UOKsga8″]